Zaloguj się:

lub  
Bursztynowy
 
 

Dlaczego warto jeść żółty ser czyli wapń w diecie biegaczki...

 

autor: Janusz Jusis, lekarz specjalista rehabilitacji medycznej , opublikowano: 07/10/2012

Wapń jest podstawowym składnikiem mineralnym budującym kości. Pierwiastek ten uczestniczy również w wielu procesach fizjologicznych organizmu człowieka. Wapń wspomaga działanie układu nerwowego, służy zwiększeniu odporności organizmu, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mięśni – ich skurczanie się i rozkurczanie. Odgrywa również znaczącą rolę w łagodzeniu stanów zapalnych w mięśniach (również łagodzeniu tzw. „zakwasów” po treningach).

 

Powszechnie wiadomo, że zarówno dzieci jak i osoby starsze potrzebują zwiększonych ilości wapnia w diecie. Kobiety po menopauzie powinny spożywać do 1500mg wapnia na dobę. Dietetycy zalecają również, żeby kobiety, które poddają się dużym obciążeniom fizycznym (a to znaczy także intensywnym treningom biegowym!) także spożywały więcej wapnia. Dlaczego? Ponieważ sportowcy potrzebują więcej tego pierwiastka do regeneracji po obciążeniach treningowych. Tak najszybciej można odpowiedzieć na to pytanie.

 

Co to znaczy więcej wapnia?

Tutaj odpowiedź nie jest już taka prosta ponieważ naukowcy na całym świecie prowadzą badania próbując określić zalecaną dzienną dawkę wapnia w diecie dorosłego człowieka. Okazuje się jednak, że „co kraj to obyczaj” ponieważ w zależności od tego, gdzie prowadzone są badania konkluzja jest inna. W Polsce znawcy tematu są zdania, że norma u zdrowej osoby to 1000mg wapnia na dobę. W USA jest to około 1200mg, a w Wielkiej Brytanii tylko 700mg. Być może zatem zamiast skrupulatnie liczyć spożyte miligramy tego pierwiastka (co na pewno nie jest ani proste ani specjalnie wygodne!) lepiej skoncentrować się przede wszystkim na urozmaiceniu swojej diety. Warto mieć świadomość, które produkty spożywcze zawierają stosunkowo najwięcej wapnia (patrz tabela poniżej). Nie znaczy to jednak, że należy jeść je bez umiaru. Pamiętajmy, że „co za dużo to niezdrowo”. Wapń w niewielkich ilościach znajduje się także w najczęściej przez nas spożywanych produktach takich jak kasze czy mąka żytnia (pieczywo z mąki żytniej). Ponieważ jednak jemy te produkty często dostarczamy sobie wapnia niejako „przy okazji”. A to też ma znaczenie.

 

Przykładowe produkty zawierające wapń (zawartość wapnia podano w przeliczeniu na 100g produktu):

Produkt spożywczy

zawartość wapnia  (w mg.)

mak 1400
migdały 200
sery żółte  
edamski 867
cheddar 703
ser cammembert 386
sery topione 489
nabiał  
jogurt 2% tłuszczu 170
mleko 2% tłuszczu 120
śmietana 12% tłuszczu 106
twaróg chudy 96
warzywa  
chrzan 132
nać piertuszki 193
boćwina 118
szpinak 93
seler 97
soja sucha 227
produkty zbożowe  
otręby pszenne 119
chleb razowy żytni 20-25
kasza gryczana 25
kasza jęczmienna 20
produkty mięsne  
pasztet drobiowy 110
śledź solony 62

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy