Zaloguj się:

lub  
 
 

Dieta sportowca – co i jak jeść?

 

autor: Katarzyna Żbikowska, trener personalny, opublikowano: 13/06/2018

Zastanawiasz się jak się odżywiać żeby było zdrowo? Przestań trzymać się rygorystycznych tabelek z dokładnymi planami żywieniowymi na cały tydzień. Życie pod taką presją jest naprawdę ciężkie ponieważ po pierwsze nie zawsze uda Ci się znaleźć w sklepie dokładnie TEN produkt, który rzekomo MUSISZ dzisiaj zjeść, a po drugie nie zawsze musisz mieć ochotę akurat na taki posiłek jaki jest w grafiku. Jedzenie jest ważną częścią życia i sprowadzanie go wyłącznie do kategorii konieczność jest na pewno średnim pomysłem.

jak sie zdrowo odzywiac

Aby odżywiać się zdrowo musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  1. Jedz różne rzeczy  – urozmaicaj dietę
  2. Wybieraj zawsze jak najmniej przetworzone produkty
  3. Spożywaj mniejsze posiłki ale częściej
  4. Nie przejadaj się
  5. Nie twórz list produktów, których NIGDY nie tkniesz

Co właściwie powinno znaleźć się na talerzu biegaczki? Można zaginąć w gąszczu informacji a przede wszystkim w hipermarkecie gdzie z półek kuszą kolorami opakowania coraz to nowych wymyślniejszych produktów często oznaczonych jako „fit”. Zamiast kupować wszystko co reklamowane jest jako zdrowe lepiej trzymać się głównej listy prostych produktów, z których zawsze da się skomponować pełnowartościowy posiłek. Zamiast więc kupować  owocowe jogurty napakowane cukrem, przetworzone do granic możliwości serki i twarożki, paczkowane wędliny pełne konserwantów czy płatki śniadaniowe fit pełne spulchniaczy i cukru… zobacz poniższą listę „zakupów”, która może spokojnie stać się bazą twojej diety. Oto  jakie produkty powinny znaleźć się w zbilansowanej diecie:

  • Kasze (gryczana, jaglana, jęczmienna)
  • Płatki owsiane
  • Makarony (pełnoziarnisty, zwykły)
  • Pieczywo pełnoziarniste
  • Fasola, ciecierzyca, soczewica (najlepiej do ugotowania, ale w sytuacji „kryzysowej” mogą być też z puszki)
  • Jajka (najlepiej ekologiczne lub przynajmniej „1”)
  • Chude mięso drobiowe ( z gospodarstw ekologicznych)
  • Chude mięso czerwone ( 2 x tyg)
  • Ryby (z braku innych możliwości może być nawet od czasu do czasu tuńczyk w puszce)
  • Ziemniaki, bataty
  • Warzywa zielonolistne (szpinak, mixy sałat, jarmuż)
  • Warzywa sezonowe (zimą mrożonki, kiszonki)
  • Owoce sezonowe
  • Orzechy (naturalne nieprażone, bez panierek i innych dodaków)
  • Oliwa z oliwek, oleje dobrej jakości
  • Masło
  • Ser żółty, twaróg, jogurt naturalny
  • Zioła (świeże i suszone)
  • Miód
  • Czekolada (o dużej zawartości kakao)

 

Kupując mało przetworzone lub w ogóle nieprzetworzone produkty i szykując sobie samodzielnie dania masz pewność, że wiesz co jesz. Unikaj konserwantów, spulchniaczy, zagęstników i innych chemicznych doatatków, które mają sprawić, że coś jest rzekomo lepsze. Nie jest. Jeśli dodasz do potrawy zioła, świeżo zmielony pieprz i dobrej jakości produkty to nawet najzwyklejsza kanapka okaże się nie tylko pełnowartościowym, ale też bardzo smacznym posiłkiem. Zdrowe odżywianie wcale nie jest bardzo skomplikowane.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (1)

  • Napisany przez Kamila, 02/07/2018 3:19pm (5 miesiące temu)

    Też zwracam dużą uwagę na to co jem, zwłaszcza że chodzi tutaj o dobre samopoczucie i osiąganie zamierzonych celów. Z reguły zamawiam sobie różne kasze, orzechy, masło orzechowe czy pastę kokosową w sklepie Krukam, bo stawiam na najwyższą jakość produktów a o to też w tym wszystkim chodzi.

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy