Zaloguj się:

lub  
BIEG FABRYKANTA
 
 

Rzuć palenie, zacznij biegać!

 

autor: Katarzyna Żbikowska-Jusis, opublikowano: 02/04/2012

 

Postanowiłaś - chcesz rzucić palenie. Może nawet uda ło Ci się ograniczyć ilość papierosów, ale wciąż ciągnie Cię do „dymka”? Wydałaś krocie na gumy do rzucia i inne specyfiki mające odciągnąć Cię od papierosów ale efektów za bardzo nie widać? A może od jakiegoś czasu nie palisz ale za to ciągle coś jesz bo nie możesz wysiedzieć z „pustymi rękoma”. Boisz się, że przytyjesz i w efekcie coraz częściej myślisz o tym czy znów nie zapalić? Stop! Pomyśl inaczej. Zmień zły nałóg na dobry – zacznij biegać i przekonaj się, że to działa. Za pół roku czy rok nie będziesz mogła uwierzyć, że miałaś zadyszkę wchodząc po schodach!

„Nigdy nie rezygnuj z celu tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie”. H.J.Brown Jr.

 

Dlaczego warto podjąć aktywność fizyczną przy rzucaniu palenia?

  • Wysiłek fizyczny zwiększa wydzielanie endorfin – hormonów szczęścia co poprawia samopoczucie i pozwala rozładować napięcie wywołane „efekem odstawienia” .
  • Sport odrywa myśli od palenia. Po prostu skupiasz się na czymś innym. Dobrze zatem nie tylko się ruszać, ale też mieć sportowy cel. Na przykład trening do biegu na 5km.
  • Wysiłek fizyczny pobudza metabolizm zatem nie pozwoli Ci przytyć (wiele osób, które palą tego się właśnie obawia przy rzucaniu nałogu).
  • Podczas uprawiania sportu Twój organizm pozbywa się toksyn.
  • Sport np. bieganie usprawnia serce. Jednostajny niezbyt ciężki wysiłek poprawia wydolność serca i płuc co pozwala na stopniową poprawę funkcjonowania tych narządów po okresie palenia.


Jak zacząć biegać po rzuceniu palenia?
Przede wszystkim powoli. Nie próbuj z dnia na dzień rzucać się na ciężki wysiłek fizyczny ponieważ może to być potencjalnym zagrożeniem dla Twojego zdrowia. Przez lata palenia papierosów Twój organizm dopasowywał się do tego stanu rzeczy. W przypadku podjęcia nagłego wysiłku fizycznego ten osłabiony system może nie dać sobie rady co w skrajnym przypadku mogłoby doprowadzić do zawału. Dlatego aktywność fizyczną powinnaś dawkować sobie powoli i stopniowo przyzwyczajać swoje serce do wysiłku. Już po kilku tygodniach odczujesz poprawę kondycji i bedziesz mogła bez problemu zwiększyć obciążenie. Zatem zaczynaj biegać „małymi krokami”:
Krok 1: Zacznij wprowadzać drobne zmiany do swojego codziennego życia. Chodź więcej pieszo, korzystaj ze schodów zamiast z windy, załatwiaj sprawy osobiście zamist np. wysyłać maile do koleżanki z innego działu.
Krok 2: Wprowadź do swojego grafiku spacer w formie marszu. Na początek 10-15 minutowy. Ubierz się wygodnie i po prostu idź przed siebie. Oddychaj głęboko. Stopniowo wydłużaj czas spaceru. Kontunuuj ten trening aż dojdziesz do 30 minut marszu bez zadyszki.
Krok 3: Zaopatrz się w buty do biegania i zacznij truchtać podczas swoich spacerów. Zacznij od 5 minut i stopniowo wydłużaj czas truchtu. Każdy taki trening zaczynaj od kilku minut marszu, dopiero później przechodź do wolnego biegu.
Krok 4: Kiedy dojdziesz do 30 minut truchtu bez zatrzymywania się ustal sobie nowy cel np. ukończyć bieg na 5 km. Znajdź w kalendarzu biegów imprezę najbliżej Twojego miejsca zamieszkania i opracuj sobie plan treningowy. Wychodź na treningi regularnie. Sama się zdziwisz jak szybko zapomnisz o paleniu:)

Nie jesteś pewna czy chcesz rzucić palenie? Zastanów się jeszcze raz!
Palenie było modne. Było - jeszcze kilkanaście lat temu. Teraz już nie jest. A co najważniejsze - jest niezdrowe. Powoduje wzrost ciśnienia tętniczego, przyczynia się do powstawania choroby wieńcowej serca i ma fatalny wpływ na płuca. Pewnie o tym wszystkim wiesz. Ale czy wiesz, że dym papierosowy zawiera ponad 40 substancji chemicznych, które są rakotwórcze? I bynajmniej nie chodzi tylko o raka płuc. Palenie przyczynia się w dużym stopniu do powstawania nowotworów w ogóle. Nie przeraża Cię to?

Znudziło Ci się słuchanie o tym, że palenie jest niezdrowe? Ok, a zastanawiałaś się kiedyś nad innymi aspektami tego nałogu?
Osoby, które palą, brzydko mówiąc, śmierdzą dymem papierosowym. Im więcej lat oddajesz się nałogowi tym trudniej ten zapach zatuszować pachnącymi balsamami czy nawet najdroższymi perfumami. Czy naprawdę chcesz pachnieć jak popielniczka? Po drugie palaczki mają żółte zęby. I niewiele tu pomogą pasty wybielające. Nawet drogie zabiegi u stomatologa mogą nie przynieść pożądanego efektu, albo poprawią wygląd zębów tylko na krótko.
Po trzecie - osoby palące gorzej odczuwają smak jedzenia. Nie szkoda Ci trochę tych wszystkich pysznych dań, które mogłyby mieć „nieziemski” smak...?
Po czwarte – palenie duzo kosztuje. Zanim kupisz kolejną paczkę papierosów policz ile wydajesz miesięcznie na nałóg i... co innego mogłabyś za to mieć!
Co więcej, palenie jest zabronione w miejscach publicznych zatem mówiąc wprost – stało się niewygodne!

Dodaj komentarz

Komentarze (1)

  • Napisany przez Beighneed, 22/02/2019 6:22pm (4 miesiące temu)

    mwmfmv <a href="https://icbdoilonline.com/#">full spectrum cbd oil</a>

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy