Zaloguj się:

lub  
POZNAN
 
 

Pierwsza jesień na biegowo - poradnik

 

autor: Katarzyna Żbikowska, opublikowano: 01/10/2018

Nadeszła jesień a wraz z nią zimno, wiatr i deszcz. Jeśli to twój pierwszy sezon biegowy to nic dziwnego, że możesz się zastanawiać nad tym jak dalej trenować. Dotychczas było ciepło, a nawet gorąco - przyzwyczaiłaś się do tego, że na trening zakładasz szorty i cienką koszulkę i lecisz. Ot cała logistyka. Być może czasem zabrakło wody i bywało duszno, ale nigdy jeszcze nie zdarzyło ci się na treningu zmarznąć. Jak się ubierać jesienią? O czym pamiętać i gdzie biegać kiedy zrobi się ciemno o godzinie 18 albo wcześniej? 

pierwsza jesien na biegowo

Jesienią ubieraj się na trening „na cebulkę”

Biegać można w każdą pogodę i nie należy się bać deszczu, wiatru czy zimna. Trzeba jednak być odpowiednio przygotowanym na każde okoliczności pogody. 

Jesienią i zimą najważniejszym elementem twojej biegowej garderoby będzie pierwsza warstwa czyli bielizna termiczna - mówimy tu o koszulce lub bluzce z długim rękawem o termoaktywnych właściwościach. Wiele firm ma w swojej ofercie takie ubranie i z całą pewnością w tę część garderoby warto zainwestować. Taka „druga skóra” zapewni ci komfort cieplny - powinna być obcisła i odprowadzać wilgoć z dala od ciała. 

Kiedy planujesz bieganie sprawdzaj prognozę pogody i zabieraj strój adekwatny do tego co ma się dziać na dworze. Na deszczowe i wietrzne dni na warstwę bielizny termicznej sprawdzi się lekka kurtka biegowa. W słoneczne dni rolę drugiej warstwy może spełnić po prostu bluza biegowa. 

Pamiętaj, że wychodząc na trening powinno ci być trochę chłodno. Rozgrzejesz się podczas biegu. Jeśli wychodzisz z domu i od razu jest ci ciepło to najpewniej jesteś ubrana zbyt ciepło i bieganie będzie się wiązało z większym wysiłkiem. 

 

Zawsze zabieraj suche ubranie na PO TRENINGU

Bieganie w nawet najgorszych warunkach pogodowych nie stanowi zagrożenia dla twojego zdrowia - biegać można również w mroźne dni i nie spowoduje to przeziębienia. To, co jest problemem to chwile zaraz PO TRENINGU. Jesienią i zimą kiedy jest zimno na dworze najważniejsze jest aby nie zostać w mokrym ubraniu po skończonym wysiłku. Organizm szybko się wychładza i to jest ten moment kiedy łatwo o przeziębienie. Jeśli nie kończysz treningu w domu a np. w samochodzie ze względu na dojazd - zawsze zabieraj ze sobą suche ubranie i przebieraj się jak tylko skończysz trening. Lepiej rozebrać się na chwilę mimo zimna na dworze i założyć suchą koszulkę i bluzę niż jechać samochodem w przepoconym ubraniu i narażać się na przewianie po tym jak wysiądziesz z auta pod domem. 

Dobrym pomysłem jest też picie ciepłej herbaty po jesiennym czy zimowym treningu - warto naszykować ją sobie do termosu. Ważne, żeby po wysiłku było ci ciepło. 

 

Bądź widoczna podczas treningu

 To niezwykle ważny element jeśli chodzi o jesienne i zimowe bieganie. Zawsze noś ubranie z elementami odblaskowymi i/ lub dodatkowe odblaski. Im bardziej jesteś widoczna na drodze tym większe jest twoje bezpieczeństwo. Nawet jeśli biegasz w mieście gdzie są latarnie - przebiegając np. przez przejście dla pieszych dobrze jeśli lepiej cię widać Weź pod uwagę, że po zmroku kierowcy naprawdę mają ograniczoną widoczność. Do tego dochodzi często rozkojarzenie, zmęczenie i gorsze warunki na drodze. Pamiętaj, że dla twojego życia i zdrowia nie ma znaczenia po czyjej stronie leży wina. Jeśli najedzie na ciebie samochód to ty ucierpisz. Więc zapobiegaj.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy