Zaloguj się:

lub  
Poznań
 
 

Aktywność fizyczna w upalne dni

 

autor: Anna Zatwarnicka, opublikowano: 10/08/2021

Wysoka temperatura na zewnątrz raczej zniechęca niż motywuje do treningu, ponieważ wzmożona aktywność fizyczna w upale powoduje u nas stan podgorączkowy. Temperatura ciała jaką osiągamy podczas treningu w gorący dzień, zależy od stopnia naszego wytrenowania i od tego w jaki sposób przystosowujemy się do wysokich temperatur (kobiety zdecydowanie lepiej znoszą upały niż mężczyźni). Słyszy się również o szkodliwym działaniu promieni słonecznych na naszą skórę. Są jednak sposoby na bezpieczny i komfortowy trening nawet w ekstremalnie upalne dni. 

 aktywnoc fizycznaw upalne dni

Pora treningu ma ogromne znaczenie

 

Najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie się na trening do godziny 11:00 rano, lub po godzinie 18:00 wieczorem. Dzięki temu odbędziemy trening w niższej temperaturze powietrza, z uwagi na niższe natężenie promieni słonecznych.

 

Nawodnienie to podstawa

 

Bardzo ważną rzeczą podczas każdego treningu jest nawodnienie organizmu. Należy jednak pamiętać, że sama woda nie wystarczy i konieczne jest uzupełnienie jej elektrolitami. Wystarczy do wody, którą powinniśmy wypić w trakcie wysiłku fizycznego, dodać szczyptę soli lub sok z cytryny. Woda którą wypijamy trenując powinna być pita w odstępach czasowych i małymi łykami, aby uniknąć wypłukania z organizmu witamin i związków mineralnych. Po zakończonym treningu poleca się wypicie napoju izotonicznego, najlepiej bez cukru. Doskonałym sposobem na ugaszenie pragnienia, wbrew pozorom, okazuje się picie ciepłych napoi, np. herbat owocowych, nie słodzonych. Ciepły napój pobudza receptory znajdujące się na języku, które wysyłają organizmowi sygnał o wyższej temperaturze, dzięki temu ciało zaczyna się schładzać.

 

Strój na trening wybierz rozsądnie

 

Kluczową sprawą jest zmniejszenie ilości warstw jakie zakładamy na siebie. Kobiety mogą wybrać biustonosz treningowy, który podtrzymuje piersi i został wykonany z „oddychającego” materiału. Na biustonosz można założyć przewiewny, luźny top na ramiączka, jako dół stroju wybierzmy luźne, przewiewne, krótkie spodenki. Taki ubiór pozwoli naszej skórze swobodnie „oddychać” dzięki czemu organizm szybciej się wychłodzi. Wybierając strój treningowy zapomnijmy o bawełnie, która chłonie wilgoć i zatrzymuje ją na skórze, przez co bardzo szybko się spocimy i przegrzejemy ciało. Podczas upalnych, słonecznych dni nie zapominajmy o odpowiedniej ochronie głowy i oczu, czapka z daszkiem i okulary przeciwsłoneczne doskonale się do tego nadają.  

 

Na trening wybierz zacienione miejsce

 

Opracowując trasę biegu czy miejsce w którym odbędziemy inny trening, wybierzmy miejsce zacienione. Unikajmy otwartych przestrzeni, gdzie cały czas narażeni jesteśmy na promienie słoneczne. Trenujmy w lesie, parku, nad wodą. Biegając czy jeżdżąc na rowerze lub rolkach unikajmy asfaltowych czy betonowych nawierzchni i zaplanujmy trasę tak aby odwiedzić jakiś zbiornik wodny czy fontannę, w której będziemy mogli choćby schłodzić stopy. Wybór klimatyzowanych pomieszczeń jest doskonałym pomysłem gdy na zewnątrz żar się z nieba leje. Pamiętajmy jednak, że nagła zmiana temperatur sprzyja przeziębieniom. 

 

Krem z filtrem UV – absolutny must have!

 

Podstawą treningu na powietrzu w upalny dzień jest zastosowanie kremu z wysokim filtrem. Przed treningiem posmaruj odkryte miejsca – ręce, nogi, ramiona. Nie zapominaj o miejscach najbardziej narażonych na poparzenie – nos, czubki uszu, usta. Dzięki temu uchronisz swoją skórę przed negatywnym działaniem promieni słonecznych.

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy