Zaloguj się:

lub  
Poznań
 
 

Aktywność fizyczna w czasie menstruacji

 

autor: Anna Zatwarnicka, opublikowano: 20/09/2021

Wśród kobiet można spotkać się z opinią, że menstruacja wyklucza aktywność fizyczną. Już małym dziewczynkom uzmysławia się, że ćwiczenie w czasie miesiączki jest czymś co przysporzy im bólu, nasili krwawienie i spowoduje znaczne pogorszenie samopoczucia. Małe kobietki w te dni zwalniane są z lekcji wychowania fizycznego z uwagi na niedyspozycję. Nie jest to jednak prawidłowe postępowanie. Objawów miesiączki jest wiele, jedne kobiety odczuwają jedynie niewielki ból w podbrzuszu, inne zaś zgięte w pół zwijają się z bólu, dokuczają im wymioty i bóle głowy. Istnieją jednak dowody na to, że aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na dolegliwości bólowe w trakcie menstruacji. Intensywność wykonywanych ćwiczeń należy, rzecz jasna, dostosować do dolegliwości i stopnia ich nasilenia, ale odrobina ruchu pomoże każdej miesiączkującej kobiecie.

 aktywnosc miesiaczka

Sport jako środek przeciwbólowy

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna dotlenia organizm, poprawia wydolność płuc i serca oraz prowadzi do znacznego polepszenia samopoczucia psychicznego. Dlaczego sport w trakcie menstruacji miałby działać inaczej? Wystarczy dostosować intensywność aktywności fizycznej do aktualnego samopoczucia. Jeśli dolegliwości związane z menstruacją pozwalają nam na kilkukilometrową przebieżkę, czemu nie. Jeśli natomiast czujemy się na tyle źle, że nie mamy ochoty biegać, pójdźmy na spacer lub zajęcia z jogi. Pamiętajmy, że ruch na świeżym powietrzu działa jak środek przeciwbólowy, wzmaga produkcję endorfin, które zmniejszają odczuwanie bólu, odprężają i wprawiają nas w dobry nastrój. 

 

Miesiączka, a basen

Wydawać by się mogło, że najbardziej odpowiednią formą aktywności fizycznej w trakcie menstruacji jest pływanie. Pływanie odpręża, angażuje wszystkie partie mięśni, nie powoduje takiego zmęczenia jak na przykład bieganie czy fitness. Należy jednak pamiętać, że pływanie czy to na basenie czy w jakimkolwiek zbiorniku wodnym, zwiększa ryzyko wystąpienia infekcji intymnej. Po skorzystaniu z kąpieliska należy pamiętać o antybakteryjnej higienie osobistej. 

 

Czynności po treningu

Jeśli nasze samopoczucie po treningu w trakcie menstruacji nie odbiega od tego po codziennej aktywności fizycznej, wystarczy nawodnienie np. wodą z elektrolitami czy po prostu wodą z solą i sokiem z cytryny.Jeśli natomiast kobieta czuje się bardziej zmęczona niż zazwyczaj, specjaliści polecają relaksującą kąpiel, profesjonalny regeneracyjny masaż lub odprężające rolowanie mięśni. 

 

Podsumowując – swój codzienny plan treningowy możesz zmodyfikować dostosowując go odpowiednio do swojego samopoczucia. Intensywne treningi zostaw na dni bez miesiączki, w trakcie menstruacji postaw na ćwiczenia bardziej relaksacyjne niż wysiłkowe czy wytrzymałościowe. Jeśli przez dzień lub dwa nie wyjdziesz na trening, też nic się nie stanie. Należy jednak skończyć z mitem mówiącym o tym, że w trakcie miesiączki jakakolwiek aktywność fizyczna jest nie wskazana.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy