Zaloguj się:

lub  
 
 

Przygotowania do pierwszego sezonu tri - pływanie

 

autor: Katarzyna Żbikowska-Jusis, Witold Glück, opublikowano: 15/03/2015

Marzy Ci się start w pierwszym w życiu triathlonie? To wcale nie musi być tylko marzenie! Jest jeszcze wystarczająco dużo czasu żeby się przygotować. Najlepiej zacząć od krótkiego dystansu sprinterskiego (0,75 km pływania / 20 km jazdy rowerem / 5 km biegu), ewentualnie - dla bardziej zaawansowanych sportowo dziewczyn - olimpijskiego (1,5 km pływania / 40 km jazdy rowerem / 10 km biegu).

Na zewnątrz w dalszym ciągu zima, ale to wcale nie przeszkadza w przygotowaniach do triathlonu. Biegać można cały rok - to już wiecie:) Rower póki co można zastąpić spinningiem. A przede wszystkim - czas skupić się na pływaniu. Tymbardziej, że wiele kobiet, jeśli w dzieciństwie nie pływały sportowo, trochę niepewnie czuje się w wodzie. Zatem na początek... czas na basen!


plywanie przed triathlonem

 

WARTO WZIĄĆ DOBREGO INSTRUKTORA I NAUCZYĆ SIĘ STYLOWO PŁYWAĆ

Można też spróbować samodzielnie się podszkolić, chociaż nie jest to łatwe. Najbardziej wydajnym stylem pływackim jest kraul. Jeśli jednak nie umiesz pływać kraulem to nie przejmuj się - na pierwszy raz w Triathlonie wystarczy żabka - ważne żeby się czuć pewnie w wodzie, nie gubić kierunku i zachować siły na pozostałe konkurencje.

WAŻNE JEST MOCNE POSTANOWIENIE

Jeśli przygotowujesz się do triathlonu i pływasz w basenie to postanawiaj sobie, że np. przepłyniesz 10, 20 czy więcej basenów bez przerwy. Na pływalni nic Ci nie grozi więc możesz próbować swoich sił i... pływać do „upadłego”. Taka wytrzymałość w wodzie bardzo się przydaje na zawodach ponieważ stres często "podcina skrzydła" i basenowe 500m ledwie „starcza” na 400m w jeziorze... Pływaj na przemian szybciej i wolniej - trening interwałowy w basenie poprawi Twoją wydolność dzięki czemu będziesz w stanie pływać dłużej.

BĄDŹ SYSTEMATYCZNA

Jeśli chcesz wziąć udział w triathlonie musisz pływać systematycznie. Wiadomo, że nie każda kobieta zdecyduje się pływać w „trudne dni”, ale jeśli zrobisz sobie tydzień przerwy to warto póżniej dołożyć do treningu chociaż jedno pływanie. Trenuj pływanie na basenie kilka razy w tygodniu, a zobaczysz, że zanim przyjdzie wiosna będziesz już miała wprawę. Kiedy zacznie się sezon triathlonowy będziesz gotowa do treningów w otwartej wodzie, co jest ważnym elementem treningu triathlonowego. Ważne abyś oswoiła się z wodą!

JEŚLI CHCEMY STARTOWAĆ W TRIATHLONIE WARTO ROZWAŻYĆ ZAKUP PIANKI

Ceny są porównywalne z garsonkami, żakietami i sukienkami:) Dlaczego pianka? Zimna woda potrafi "dać popalić" i całe zawody zamieniają się w wzmagania z hipotermią. Dzięki piance ciało jest chronione przed zimnem. Jeśli jeszcze nie wiesz czy zakochasz się w triathlonie warto rozważyć pożyczenie pianki - może od znajomej triathlonistki?

PŁYWANIE W OTWARTEJ WODZIE

Warto zaplanować takie treningi na cieplajszą porę roku. Trzeba pamiętać, że to zupełnie inna bajka niż pływanie na basenie. Zdarzają się przypadki wyciągania z wody zawodników, który ulegli panice, przestraszyli się wiatru, fali lub... obecności innych. Aby czuć się dobrze w wodzie podczas zawodów należy przygotować się odpowiednio czyli pływać od czasu do czasu w otwartej wodzie (jezioro). I tu ważna uwaga: jeśli wybierasz się pływać w otwartej wodzie, zawsze rób to z głową! Bądź odpowiedzialna. Co to znaczy w praktyce?

  • Nie wchodź nigdy do jeziora pod wpływem alkoholu - to nie wymaga komentarza, prawda?
  • Nie pływaj sama – bez asekuracji kogoś z brzegu lub z łódki. Woda w jeziorze jest zimna, zdarzają się też prądy i jest głęboko. Jeśli złapie Cię skórcz lub przytrafi się coś innego niech w okolicy będzie ktoś, kto pomoże Ci wydostać się na brzeg.
  • W otwartej wodzie pływaj dopiero wtedy, kiedy komfortowo się czujesz na basenie.

PRZED STARTEM WYPRÓBUJ SWÓJ STRÓJ PŁYWACKI W INNYCH KONKURENCJACH

Na początku przygody z triathlonem z powodzeniem można wystartować w stroju pływackim - zwłaszcza na krótkim dystansie. Warto więc wcześniej sprawdzić czy na rowerze i podczas biegu nic nie obciera. Jeśli przytrafi Ci się obtarcie możesz wypróbować specjalne kremy. Inną opcją dla początkującej triathlonistki jest wypróbowanie innego stroju do pływania niż kąpielowy tj. na przykład połączenie: kolarki + top. Jeśli jesteś zdecydowana wydać trochę pieniędzy to możesz oczywiście kupić od razu profesjonalny strój triathlonowy (są jedno i dwu - częściowe:)

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy