Zaloguj się:

lub  
 
 

Jak schudnąć bez diety?

 

autor: Katarzyna Żbikowska; trener personalny, autorka książki "Kobieta w biegu:, opublikowano: 04/04/2019

Czy wiesz, że - jak schudnąć bez diety - jest jedną z najczęściej wyszukiwanych fraz w internecie? Zaraz obok „przebojowego” - jak schudnąć szybko - które zawsze uświadamia mi jak niewielkie pojęcie o odchudzaniu ma większość społeczeństwa. Szybko schudnąć owszem da się, ale jest to obarczone sporą dozą nieprzyjemności i przede wszystkim ogromnym ryzykiem ponownego przybrania nawadze. Większość osób, które chudną szybko to osoby, które na przemian tyją i chudną, a ich życie to nieustająca walka ze zbędnymi kilogramami. Bez sensu, prawda? Zdecydowanie lepiej, zdrowiej i bezpieczniej jest chudnąć powoli i stopniowo - raz a dobrze. I zdecydowanie najlepiej jest to zrobić właśnie „BEZ DIETY” chociaż i to określenie nie jest prawidłowe ponieważ DIETA to sposób odżywiania. 

 Schudnij bez diety

JAK SIĘ NIE ODCHUDZAĆ?

Jeśli chcesz schudnąć i pozostać szczupła to zapomnij o wszystkich dietach eliminacyjnych i mono-składnikowych (dieta kopenhaska, dieta dukana, dieta kapuściana) czy tym bardziej, głodówkach (dieta sokowa, dieta dr. Dąbrowskiej etc.). 

Każda dieta która jest bardzo niskokaloryczna w efekcie obniża metabolizm, znacznie obniża odporność, powoduje rozregulowanie organizmu i wyrzut hormonu stresu - kortyzolu, co… sprzyja tyciu. Diety wysokobiałkowe zakwaszają organizm i dłużej stosowane mogą być przyczyną bardzo poważnych chorób np. dny moczanowej. O rozdrażnieniu z powodu uczucia głodu i braku przyjemności z posiłków nawet nie będę wspominać.

 

JAK SCHUDNĄĆ BEZ DIETY?

Jedz regularnie

Regularne jedzenie mniejszych porcji podkręca metabolizm i pozwala utrzymać poziom glukozy na stabilnym poziomie co zmniejsza ryzyko niekontrolowanych napadów głodu (i sięgania po cokolwiek co jest pod ręką albo ładnie zapachniało - w przypływie osłabionej silnej woli). 

Jedz produkty jak najmniej przetworzone

Czytaj etykiety i kupuj to co ma najkrótszą listę składników. Zdrowe jedzenie to proste jedzenie. Warzywa, owoce, mięso (najlepiej do upieczenie samodzielnie w domu), dobrej jakości sery, kasze, pieczywo pełnoziarniste. 

Jedz kolorowo i urozmaicaj posiłki

Jeśli będziesz zwracać uwagę na… kolor tego co masz na talerzu to jest duża szansa, że twoje posiłki będą zbilansowane. Celuj w jak najwięcej kolorów w ciagu dnia - dzięki temu zapewnisz sobie różnorodne składniki odżywcze. Zwróć uwagę - ziemniaki, bataty, ryż, kasze - wszystko to ma inny kolor. Każdego dnia (lub co drugi dzień, bołatwiej ugotować na 2 dni) zjedz coś innego z tych produktów. Podobnie, jedz różnokolorowe warzywa i owoce. W każdym posiłku w ciągu dnia staraj się zjeść trochę czegoś innego. To zapewni Ci zbilansowaną dietę. 

Licz kalorie

Ale bez przesady, nie obsesyjnie i nie wszystkiego (bez sensu jest porównywać czy kasza czy ryż będzie bardziej „fit”. Po prostu zwróć uwagę ile MNIEJ WIĘCEJ kilokalorii mają poszczególne produkty. Być może nawet nie zdawałaś sobie sprawy, że jeden herbatnik może mieć ich aż 40 a jedno małe ciastko oblane czekoladą z dodatkami aż 70-80! W szklance soku czy napoju gazowanego mamy około 100kcal a w 0,5 litra piwa od 250-300kcal. Jedna mała paczka chipsów ok 160 g to może być aż 850 kcal podobnie jak 150 gramowa paczuszka orzeszków ziemnych schrupana wieczorem przed telewizorem. Takich kalorycznych pułapek jest więcej zatem po prostu czytaj etykiety i dokonuj sensownych wyborów już w sklepie. Jeśli czegoś nie kupisz to tego nie zjesz. 

Uważaj na pułapki „dietetyczne”

Czy wiesz, że 95% wszystkich płatków śniadaniowych, mieszanek muesli itp zawiera mnóstwo cukru? Również te pięknie zapakowane w pudełka z napisem „fit”. Czytaj etykiety - lepiej kupić naturalne płatki owsiane i posłodzić je miodem, owocami lub syropem klonowym. Świeżo wyciskany sok z owoców jest zdrowy i pyszny, ale jeśli w restauracji podadzą Ci do w szklance 300ml to masz 150-160 kcal tylko w napoju. Jedz i pij świadomie. 

Jedz tłuszcze

Przy odchudzaniu nie chodzi o jedzenie bez tłuszczu. Tłuszcze trzeba jeść ponieważ są potrzebne dla utrzymania prawidłowej gospodarki hormonalnej, układu nerwowego i przyswajania niektórych witamin rozpuszczalnych wyłącznie w tłuszczach. Ne żeby odstawić produkty nasączone tłuszczem - panierowane kotlety, pączki, ciasta z kremami, krakersy (szczególnie że wiele takich produktów zawiera rakotwórcze tłuszcze utwardzane). Łyżka oliwy z oliwek w sałatce lunchowej, cienka warstwa masła na kanapce i kilka orzechów w zupełności wystarczy poza tłuszczami występującymi naturalnie w produktach typu sery czy mięso. 

Ruszaj się

Sam sport Cię nie odchudzi jeśli będziesz przy tym jeść za dwóch, ale jeśli będziesz odżywiać się racjonalnie i dodasz do tego 3 treningi w tygodniu to efekt odchudzający masz murowany. Idź na siłownię, znajdź trenera, który pokaże Ci jak ćwiczyć prawidłowo. Po prostu rusz się! Najbardziej polecam oczywiście bieganie ponieważ jest proste i bardzo efektywne jeśli chodzi o spalanie. Jak zacząć biegać? Można zacząć od marszobiegów i z czasem wydłużać odcinki biegowe - grunt to dobry plan treningowy. Jeśli masz dużą nadwagę zacznij od roweru i pływania. To świetne aktywności aerobowe, które w mniejszym stopniu obciążają kolana przy większej masie ciała. I kto wie… może któregoś dnia pokusisz się o triathlon? I zapomnisz raz na zawsze co to jest odchudzanie. 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy