Zaloguj się:

lub  
 
 

4 „fit” nawyki, od których tyjesz!

 

autor: Katarzyna Żbikowska, trener personalny, opublikowano: 22/07/2019

Wydaje Ci się, że odżywiasz się zdrowo i jesteś totalnie „fit” a mimo to cały czas nie możesz pozbyć się niechcianej oponki wokół brzucha lub kilku centymetrów w biodrach? Możesz być pewna, że nie jesteś sama! Mnóstwo kobiet ma z tym problem i wciąż zadaje sobie pytania - dlaczego nie mogę schudnąć? Przecież „trzymam dietę” i uprawiam sport. Okazuje się jednak, że często chcąc się odchudzić… przesadzamy z niektórymi nawykami i w rezultacie wyrządzamy sobie więcej szkody niż pożytku. Przed Tobą 4 nawyki które uznawane są za „fit” a mogą Ci przeszkadzać w osiągnięciu wymarzonej wagi! Gotowa?

fit nawyki odchudzanie

Ograniczanie tłuszczu w diecie

Tłuszcz jest wrogiem numer jeden kiedy się odchudzasz, prawda? Ręka w górę, kto kupuje nabiał o ograniczonej ilości tłuszczu, wybiera produkty „light”, rezygnuje z masła do chleba i ogranicza sos w sałatce. Chcesz schudnąć więc jesz „chudo”? I tu tkwi błąd! Nie chodzi o to, że masz zajadać się tłustymi kremami tortowymi czy żeberkami pływającymi w tłustym sosie. Musisz jednak wiedzieć, że zdrowe tłuszcze są absolutnie niezbędnym elementem każdej zdrowej diety, również diety redukcyjnej! W tłuszczach rozpuszczają się witaminy niezbędne dla Twojego organizmu (jak D, A czy E). Tłuszcze dają również lepsze uczucie sytości!

Wiele produktów „light” krzyczących z opakowania, że zawierają mniej tłuszczów, zamiast niego zawiera więcej… cukru czy innych wątpliwej jakości dodatków. Dlaczego? Otóż dlatego, żeby lepiej smakowały. Tłuszcz jest nośnikiem smaku a więc produkty go pozbawione są z zasady mniej smaczne. I tu przechodzimy do kolejnej kwestii - jeśli jesz suche, dietetyczne i często pozbawione smaku jedzenie to twoja satysfakcja z posiłku jest mizerna. Szybko więc masz ochotę znów na coś do jedzenia. W rezultacie być może zjadasz więcej kalorii niż gdybyś pozwoliła sobie na normalny pełnowarościlwy i pełnotłusty posiłek? Zwróć uwagę. 

 

Trenowanie zbyt ciężko

Nikt chyba nie ma wątpliwości, że wysiłek fizyczny jest zdrowy i potrzebny. Jego odpowiednia regularność i intensywność podnosi metabolizm sprawiając, że organizm skuteczniej spala tkankę tłuszczową. Nie od dziś wiadomo, że odpowiednio przeprowadzony trening wzmacnia, dodaje energii i przyspiesza pozbywanie się nadprogramowych kilogramów. Najlepiej jeśli łączymy wysiłek cardio z treningiem wzmacniającym (siłowym). Wówczas mamy szansę na najlepsze rezultaty. 

Nadmierny wysiłek fizyczny i brak regeneracji może być jednak zgubny dla organizmu. Przetrenowanie nie tylko zwiększa znacząco ryzyko kontuzji, ale również powoduje przewlekły stres dla organizmu. Skutkuje to wydzielaniem hormonu stresu tzw. kortyzolu, który z kolei spowalnia procesy odchudzania. Trenuj rozsądnie i z umiarem!

 

Trening, trening trening

Tak - podjęcie się aktywności fizycznej może stać się przyczyną tycia. Dlaczego? Ponieważ wiele osób myśli - „skoro trenuję to mogę jeść”.Wszyscy wiemy, że trening jest niezwykle korzystny dla organizmu (patrz poprzedni punkt!). Wiele osób jednak przecenia rolę wysiłku fizycznego w procesie odchudzania. Chcemy tego czy nie, aktywność to jedynie ok 20% składowej w odchudzaniu. 80% stanowi dieta - odpowiednia, zdrowa i zbilansowana. 

Często można się spotkać ze zdziwieniem osób, które np. zaczynają biegać regularnie i oczekują, że będą szybko chudnąć. „Przecież tyle biegam a nadal waga ani drgnie (lub wręcz, o zgrozo!, przytyłam)”. Jeśli jednak wychodzisz na półgodzinną przebieżkę w raczej wolnym tempie (ok 6min/km) i pokonasz w tym czasie maksymalnie 5 kilometrów to… nie jest to „aż tyle biegania”, nawet jeśli wróciłaś wykończona. Przez ten czas możesz spalić mniej więcej 300 kcal a to tylko trochę więcej niż… jedno piwo lub butelka słodkiego napoju izotonicznego. Nagradzasz się ciastkiem po każdym treningu? Błędem jest rzucanie się po bieganiu na jedzenie i tłumaczenie sobie „przecież musze uzupełnić kalorie”. Owszem, energię trzeba uzupełnić, ale nie pustymi kaloriami. Warto też mieć świadomość ile naprawdę kosztował nas określony wysiłek. 

 

Jedzenie owoców między posiłkami

Owoce są zdrowe; zawierają mnóstwo mikro i makroelementów potrzebnych do sprawnego funkcjonowania. Są także bombą witaminową i najlepszym zamiennikiem dla ze słodyczy… To wszystko prawda. Jednak również w jedzeniu owoców należy zachować umiar bowiem zawierają one cukry proste, po których następuje szybki wyrzut insuliny we krwi i równie szybki jej spadek. Objawia się to uczuciem głodu zatem skłania nas do sięgnięcia po więcej… jedzenia! 

 

Druga sprawa to kaloryczność - są owoce mniej i bardziej kaloryczne zatem chcąc zrzucić nieco nadprogramowych kilogramów warto się zapoznać z tymi danymi i wybierać te owoce, które mają jak najmniej cukru. Warto zastąpić część owoców warzywami i to je stosować w roli przekąski między posiłkami. 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy