Zaloguj się:

lub  
 
 

Bieganie w okresie menopauzy

 

autor: Katarzyna Żbikowska-Jusis, opublikowano: 12/05/2012

 

Menopauza czy też okres „przekwitania” prędzej czy później będzie dotyczył każdej z nas. Jeśli jesteś w wieku około menopauzalnym (około 50 roku życia) być może obserwujesz u siebie różne objawy, których dotychczas nie miałaś. Zamiast zamartwiać się, że jesteś już „taka stara” i lamentować nad złym samopoczuciem i brakiem energii – zrób coś z tym. Nie masz wpływu na wszystko, co się z Tobą dzieje, ale na pewno masz wpływ na to jak sobie będziesz z tym radzić. Zatem rozpoznaj „wroga”, zobacz jak możesz sobie pomóc i bądź szczęśliwa!


Wczesne objawy menopauzy pojawiają się zwykle jeszcze wtedy, kiedy nie skończyłaś miesiączkować. Do najczęstszych należą:


Uderzenia gorąca (zwane fachowo warami), czyli pojawiające się nagle uczucie gorąca zaczynające sie zwykle od głowy i promieniujące w kierunku ciała. Takie gorące fale mogą trwać od kilku minut do nawet pół godziny. Czasami w nocy falom gorąca towarzyszyć mogą nocne poty.

Nieregularne krwawienia miesiączkowe. Jeśli wcześniej miałaś okres w precyzyjnych odstępach czasu teraz może się to zmieniać. Przerwy między krwawieniami mogą się wydłużać lub skracać. Może się również zdarzyć, że będziesz mieć miesiączki bardzo skąpe lub bardzo obfite. Pomóc mogą odpowiednio dobrane... tabletki antykoncepcyjne.

Trudności z koncentracją. Łapiesz się na tym, że coś robisz a chwilę później rozprasza Cię coś innego i nijak nie możesz wrócić do poprzedniej czynności? To może być wina hormonów!

Zaburzenia pamięci. Możesz mieć problemy z zapamiętaniem różnych rzeczy, dlatego na wszelki wypadek noś ze sobą kalendarz i zapisuj – spotkania, numery telefonów, nazwiska, sprawy do załatwienia. Unikniesz frustracji.

Uczucie przygnębienia. W naszych czasach dość trudno jednoznacznie określić przyczyny spadku nastroju, ale jeśli zawsze byłaś osobą pogodną a od jakiegoś czasu chodzisz stale smutna, na nic nie masz chęci i jesteś w „odpowiednim” wieku – to może być objaw menopauzy!

Kilka miesięcy po ostatniej miesiączce zaczynają się zwykle późne objawy menopauzy. Należą do nich:

Zmiany w wyglądzie skóry i ciała w ogóle. Skóra staje się mniej jędrna za to bardziej sucha i pomarszczona. Nie jest to nic innego jak wynik coraz mniejszego działania estrogenów. Ćwicz żeby poprawić jędrność skóry i stosuj specjalne balsamy do Ciała.

Nietrzymanie moczu. Ta przykra dolegliwość to wynik wiotczenia mięśni dna miednicy, które mają za zadanie utrzymywanie pęcherza i narządów rodnych we właściwym położeniu. Możesz temu zapobiegać wykonując regularnie ćwiczenia na mięśnie dna miednicy.

Zwiększenie ryzyka zapadnięcia na choroby układu sercowo-naczyniowego. To estrogeny w dużej mierze chronią nas przed tymi chorobami, ponieważ korzystnie wpływają na skład lipidów we krwi. Kiedy zaczyna brakować estrogenów może znacznie pogorszyć się nasz lipidogram. Co pomoże? Ruch i dobra dieta!

Zmiany w układzie kostnym, czyli osteopenia a w późniejszej fazie osteoporoza. To również wina zaniku estrogenów. Żeby uniknąć osteoporozy po menopauzie trzeba dbać o to już w młodym wieku dobrze się odżywiając i ćwicząc siłowo. Regularny wysiłek siłowy „zagęszcza” bowiem kości. Niestety prawda jest taka, że w późniejszym wieku niewiele można zrobić żeby poprawić stan kości. Pozostaje łykanie suplementów z wapniem i unikanie czynności mogących prowadzić do złamań.

Nie brzmi to wszystko zbyt optymistycznie – to prawda. Ale jest też inna prawda, a mianowicie – KOBIETY AKTYWNE I POZYTYWNIE NASTAWIONE DO ŚWIATA łatwiej przechodzą okres przekwitania.

Tyle (aż tyle) możesz zrobić dla siebie sama:

Ruszaj się! Codzienne ćwiczenia fizyczne korzystnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy a także pomagają długo utrzymać dobrą postawę. Wysiłek fizyczny podnosi metabolizm, co znacznie ułatwia utrzymanie wagi. Możesz mieć grubo ponad 50 lat i mieć zgrabną figurę! Trzeba tylko chcieć. Aktywne kobiety wyglądają młodziej. Biegaj a nikt nie pozna ile naprawdę masz lat! Co więcej – aktywność wpływa korzystnie na samopoczucie psychiczne (Zapytaj rówieśniczki, które biegają;))

Relaksuj się. Zarówno podczas ćwiczeń jak i odpoczywając po ćwiczeniach. Weź ciepłą kąpiel, poczytaj książkę. Znajdź czas dla siebie nawet, jeśli w dalszym ciągu pracujesz lub... zajmujesz się wnukami.

Angażuj się w życie towarzyskie, ucz się nowych rzeczy. Kto powiedział, że nie możesz zapisać się na kurs języka obcego lub kurs fotografii? Masz wreszcie czas, więc wykorzystaj to!

Zdrowo się odżywiaj. Twój organizm potrzebuje teraz mniej kalorii, niż kiedy byłaś młodsza. Uważaj więc na to ile jesz. Ale przede wszystkim patrz na to, co jesz. Zadbaj o to by posiłki były zbilansowane, pełne witamin i minerałów. Korzystaj z suplementacji, jeśli tego potrzebujesz. Pamiętaj - zmęczenie może wynikać z nieodpowiedniego odżywiania się.

Jedz soję. Nasiona tej rośliny zawierają naturalne fitoestrogeny, czyli związki podobne do żeńskich hormonów płciowych – estrogenów. Dzięki podobnej budowie fitoestrogeny mają zdolność wiązania się w organizmie z receptorami estrogenowymi, co w efekcie pomaga łagodzić negatywne skutki utraty estrogenów w okresie około menopauzalnym.

Jeśli wczesne objawy menopauzy są u Ciebie wyjątkowo silne i nie ma przeciwwskazań zdrowotnych (choroby zakrzepowe czy genetyczne obciążenie rakiem piersi) możesz pomyśleć o hormonalnej terapii zastępczej. Przyjmowanie tabletek z estrogenami omów ze swoim lekarzem.  
  

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy