Zaloguj się:

lub  
 
 

Śniadanie - najczęstsze mity

 

autor: Katarzyna Żbikowska, trener personalny, opublikowano: 14/09/2018

Wokół pierwszego posiłku w ciągu dnia narosło wiele mitów i przekonań. Pewnie wiele razy słyszałaś, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, od którego zależy nie tylko twoje samopoczucie, ale też w znacznym stopniu masa twojego ciała. Duże sycące i pełnowartościowe śniadanie daje energię napędową na cały dzień i sprawia, że jesz mniej na kolejne posiłki. Niektórzy są zdania, że na śniadanie można zjeść wszystko, bo „i tak zdąży się spalić w ciągu dnia”. Czy na pewno? I co jeśli jeśli nie lubisz jeść wcześnie rano? Czy powinnaś zmuszać się do posiłku? I jak pogodzić „duże śniadanie” z treningiem, który robisz wcześnie rano? Pozwól, że obalę mity, które narosły wokół śniadania i podpowiem jak rozsądnie podejść do tematu i dopasować pierwszy posiłek do swojego stylu życia.

sniadanie mity

Mit nr. 1 - Jeśli będziesz jeść duże śniadania szybciej schudniesz

Proces odchudzania następuje wtedy kiedy całkowity dzienny bilans energetyczny jest ujemny – czyli kiedy więcej spalasz niż zjadasz. To proste i zasadniczo nie ma sensu tego komplikować. Oczywiście, lepiej jeść częściej i mniejsze porcje ponieważ wtedy pobudzony zostaje metabolizm. Lepiej nie robić zbyt dużych przerw między posiłkami ponieważ zapobiega to magazynowaniu przez organizm „na zapas”. Warto rano „wrzucić coś na ząb” ponieważ przyspieszysz tym metabolizm i zapobiegniesz napadowi głodu, ale jeśli nie masz apetytu to nie wmuszaj w siebie wielkiego śniadania „dla zasady”. Równie dobrze możesz po przebudzeniu wypić szklankę soku lub zjeść owoc, a porządniejszy posiłek zjeść dwie godziny później kiedy zgłodniejesz. Ważne, żeby jeść regularnie i odpowiednio bilansować dietę.

Mit nr. 2 - Rano można zjeść wszystko

Zdecydowanie nie jest prawdą, że zaraz po przebudzeniu możesz wrzucić w siebie wszystko bo „i tak się spali w ciągu dnia”. Przede wszystkim od jakości pierwszego posiłku zależy to czy będziesz mieć energię czy nie. Jeśli załóżmy najesz się na śniadanie słodyczy to najpewniej będziesz ospała i pozbawiona energii niezależnie od ilości kawy, którą w siebie wlejesz. To dlatego, że nadmiar cukru podnosi poziom glukozy we krwi prowadząc do nagłego wyrzutu insuliny. Ponadto po  takim słodyczowym posiłku szybko nastąpi spadek tej glukozy i znów będziesz głodna. Dlatego śniadanie powinno być zbilansowane i zawierać węglowodany złożone w połączeniu z białkiem, które zapewni sytość na dłuższy czas.

Mit nr. 3 - Przed treningiem zawsze trzeba coś zjeść

Generalnie zalecam moim podopiecznym, z którymi trenuję, żeby zjadali coś przed treningiem. Wynika to z tego, że organizm po nocy jest pozbawiony glukozy i większość ludzi może nie mieć energii wcześnie rano dopóki nie dostarczy sobie choćby trochę węglowodanów. Są oczywiście wyjątki i jeśli ktoś ma siłę i dobrze się czuje trenując na czczo nie ma przeciwwskazań do takiego działania.

Jeśli rano brakuje Ci energii a masz w planie wczesny trening wcale to jednak nie znaczy, że musisz planować wstawanie na 2 godziny przed i duże śniadanie! Wystarczy, że zjesz małą przekąskę na kilka minut przed treningiem i też będzie ok. Może to być pół banana, garść rodzynek, mała kromka chleba z miodem czy dżemem. Jeśli bezpośrednio po jedzeniu nie możesz biegać zjadaj naprawdę mało. Z czasem organizm się przyzwyczai i po kilku tygodniach takiego rytmu powinnaś już się czuć dobrze. Zbilansowany pełnowartościowy posiłek zjadaj po porannym treningu na drugie śniadanie. Ten powinien zawierać kombinację węglowodanów (uzupełnienie glikogenu w mięśniach) i białka (regeneracja mięśni) Może to być kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z jajkiem, dobrej jakości mięsem lub serem i warzywami. Albo sałatka zawierająca wszystkie potrzebne elementy.

Mit nr. 4 – Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia

Śniadanie jest ważne – to prawda. Poranny dobrze zbilansowany posiłek pobudza metabolizm, zwiększa sprawność fizyczną i umysłową, dodaje energii i sprawia, że większość ludzi po prostu lepiej się po nim czuje. Nie jest to jednak najważniejszy posiłek w ciągu dnia ponieważ nie ma czegoś takiego jak najważniejszy i nieważny posiłek! Wszystko co spożywamy ma wpływ na to jak się czujemy, jak funkcjonuje nasze ciało i umysł. Byle jakie śniadanie jest tak samo złe jak byle jaki obiad czy kolacja. Żeby odżywiać się zdrowo warto spożywać odpowiednie ilości z wszystkich grup żywieniowych – węglowodany, białka, warzywa, owoce i tłuszcze – powinny wszystkie znaleźć się w twoim codziennym menu. Im bardziej urozmaicona dieta tym lepiej i naprawdę nie ma znaczenia czy zjesz duże śniadanie czy małe czy zrezygnujesz ze śniadania i zjesz pierwszy posiłek trochę później – dopóki dobrze się czujesz to jest ok. Powinnaś dopasować posiłki do swojego trybu życia i wziąć pod uwagę, że każdy człowiek jest inny. Nie warto się do niczego zmuszać.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy