Zaloguj się:

lub  
corin
 
 

Uwielbiasz sporty outdoorowe? Zadbaj o swoją skórę!

 

opublikowano: 20/12/2018

Smog to nie legenda…

O ile smoki można włożyć między bajki, o tyle już smog jest jak najbardziej realnym zagrożeniem, którego nie możesz bagatelizować! Liczne badania i raporty (m.in. raport Europejskiej Agencji Środowiska) bezlitośnie i bardzo jasno wskazują, że jakość powietrza w Polsce jest fatalna. Pod tym względem mieścimy się w ścisłej czołówce na tle innych krajów europejskich.

Smog to niebezpieczne zjawisko atmosferyczne, które powstaje wskutek wymieszania dymu i spalin z mgłą. Składnikami smogu są trujące substancje jak m.in. pyły zawieszone (PM 10 i PM 2.5), tlenki węgla, azotu oraz dwutlenek siarki. Dostają się one do organizmu nie tylko drogami oddechowymi, ale mogą też przenikać przez skórę. Ponadto osadzają się na niej, powodując znaczne pogorszenie jej wyglądu i kondycji. Wewnątrz organizmu sieją natomiast spustoszenie, przyczyniając się m.in. do rozwoju lub/i nasilenia już istniejących chorób układu oddechowego, odpornościowego i sercowo-naczyniowego.

Jak zatem przechytrzyć smog i zabezpieczyć się przed jego szkodliwym działaniem, by uprawianie sportów outdoorowych nadal było możliwe i przynosiło same korzyści?

Uwielbiasz sporty outdoorowe? Zadbaj o swoją skórę!

Monitoruj jakość powietrza

To absolutna podstawa. Istnieją liczne strony w Internecie, które przedstawiają aktualny stan powietrza w poszczególnych regionach kraju. Jeśli w Twojej okolicy, zgodnie ze wskazaniami, jakość powietrza jest bardzo zła, zdecydowanie zrezygnuj z treningu – zastąp go np. jakąś aktywnością w domu, ewentualnie przemknij szybko na siłownię, ale unikaj długotrwałego pozostawania na zewnątrz!

Używaj specjalnych kosmetyków anti-pollution

Jak już zostało nadmienione wyżej, szkodliwe substancje zawarte w smogu z powodzeniem mogą przenikać przez skórę i osiadać na niej, przyczyniając się do pogorszenia jej stanu. Skóra w okresie jesienno-zimowym narażona jest nie tylko na smog, ale także na inne niesprzyjające warunki atmosferyczne, jak m.in. przenikliwy wiatr. W związku z tym łatwo ulega przesuszeniu, jest podatna na podrażnienia i uszkodzenia.

Jeśli chcesz ją właściwie zabezpieczyć przed zanieczyszczeniami, niekorzystnymi warunkami i dodatkowo nawilżyć, sięgnij po dobrze dobrane kosmetyki anti-pollution, jak np. krem-maska na noc Slow Age od Vichy. Ten swoisty krem detoksykujący wspiera regenerację i dotlenienie skóry, przez co staje się ona bardziej odporna na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych. „W pakiecie” otrzymujesz jednocześnie działanie przeciwzmarszczkowe!

Zadbaj o właściwą dietę

Jeśli jesteś fanką aktywności fizycznej i cenisz sobie zdrowy tryb życia, na pewno dbasz o zbilansowaną dietę. Pamiętaj jednak, że w okresie jesiennym i zimowym warto zwiększyć dawkę dobroczynnych witamin i minerałów w jadłospisie, które nie tylko będą wspierać ogólną odporność organizmu, ale też m.in. chronić przed stresem oksydacyjnym.

Szczególnie silnymi przeciwutleniaczami, czyli antyoksydantami, są np. witamina C i E. Pierwszą z nich znajdziesz m.in. w zielonych warzywach liściastych, cytrusach, papryce, dzikiej róży i kapuście kiszonej. Z kolei bogatym źródłem witaminy E są: orzechy, migdały, ryby.

Stosuj maskę antysmogową

Jeżeli zanieczyszczenie jest duże, naprawdę unikaj wyjścia na zewnątrz. Jeśli natomiast jakość powietrza jest stosunkowo dobra lub przynajmniej umiarkowana, możesz ćwiczyć sporty outdoorowe przy dodatkowym zabezpieczeniu, jakim jest specjalna maska antysmogowa. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele modeli. Wybierając maskę, zwróć uwagę na to, czy jest wyposażona w dobry filtr i czy jest wykonana z wygodnego, „oddychającego” materiału – w końcu nie może utrudniać treningu.

Wybieraj właściwą porę i miejsce na trening

Bieganie w samym centrum miasta, i do tego w godzinach szczytu, nie jest najlepszym pomysłem. A mówiąc wprost – jest pomysłem najgorszym z możliwych. O wiele bezpieczniejszą alternatywą jest poranna przebieżka w zielonej okolicy, w parku na obrzeżach czy w lesie, z dala od głównych dróg.

Bieganie (i każdy inny sport outdoorowy) bez wątpienia jest lepszą i o wiele zdrowszą formą spędzania wolnego czasu niż siedzenie przed telewizorem czy laptopem. Nie musisz więc całkowicie odstawiać go na bok na kolejne kilka miesięcy, ale pamiętaj o środkach ostrożności, m.in. chroniąc skórę przy pomocy kosmetyków anti-pollution (jak np. krem detoksykujący), by ćwiczenia na wolnym powietrzu były bezpieczne!

Bibliografia:

  1. Smog w Europie zabija, Polska w czołówce, https://www.mp.pl/pacjent/pulmonologia/aktualnosci/133246,smog-w-europie-zabija-polska-w-czolowce, data dostępu: 10.12.2018
  2. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current#, data dostępu: 10.12.2018

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy