Zaloguj się:

lub  
 
 

Kąpiele solankowe

 

autor: Iwona Ludwinek, opublikowano: 30/03/2012

 

Sezon startowy właściwie już się rozpoczął, zatem warto pomyśleć o regeneracji. Jedną z metod stosowanych do odbudowy są kąpiele solankowe, wciąż jeszcze niedocenione przez biegaczy-amatorów. Kąpiele  solankowe chlorkowo-sodowe działają osmotycznie na tkanki, polepszając krążenie krwi i zmniejszając zakwaszenie w tkance mięśniowej, zwiększają również odporność organizmu. Co by nie mówić, podczas intensywnych treningów, jesteśmy bardziej narażone na przeziębienia, jak i kontuzje. Toksyny zbierające się na skutek codziennej, dużej aktywności powodują zmęczenie, apatię, ogólne osłabienie. Popularnie zwana solanka pozwala na łatwiejsze wydalenie z organizmu szkodzących nam składników. Jest stosowana m.in. w salonach SPA, jednak z powodzeniem taki zabieg możesz zrobić u siebie w domu. Będzie to oczywiście namiastka tego, czego doznalibyśmy w uzdrowiskach, korzystając z dobrodziejstw wód leczniczych, jednak sztuczne kąpiele solankowe również są zaliczane do niezwykle efektywnych.

Takowe dzielimy na:

  1. miejscowe - gdy moczysz w solance konkretną część ciała, by zwiększyć działanie solanki w tym właśnie miejscu
  2. całościowe

By zorganizować sobie takie małe SPA we własnej łazience musisz posiadać wannę oraz sól (i oczywiście wodę). W aptece można bez problemu zdobyć preparaty pochodzące z naturalnych chlorkowo-sodowych wód leczniczych np. sól bocheńska.

Kąpiel, by zadziałała, musi być ciepła (35- 38°C lub w przypadku półkąpieli 39- 40°C). Wsypać sól, zgodnie z przepisem na opakowaniu. Pierwsza sesja powinna trwać nie więcejniż 10 - 12 minut, za każdym razem przedłużamy czas przebywania w wannie o 2 minuty, jednak nie może on przekraczać 30 minut.

 

Kiedy stosować?

Przede wszystkim przed snem, by ukoić ciało i umysł, wieczorami, gdy:

  • jesteś po ciężkim treningu bądź zawodach
  • w dzień poprzedzający zawody
  • podczas leczenia kontuzji

 

Na kąpiele solankowe NIE powinny się decydować osoby:

  • z chorobami serca
  • niewydolnością układu krążenia
  • gorączką
  • źle tolerujące gorące kąpiele
  • posiadające niezagojone rany

Po kąpieli solankowej, nie bierzesz już prysznica. Po prostu wychodzisz z wanny, kładziesz się na ok 30 minut  i czekasz aż sól wchłonie się w ciało.

Miłej regeneracji!

 

Opracowane na podstawie książki „Masaż sportowy z elementami odnowy biologicznej” wyd. Biosport, Kraków 2003

Dodaj komentarz

Komentarze (128)

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy