Zaloguj się:

lub  
BIEG FABRYKANTA
 
 

Stretching pasywny - sposób na lepszą formę!

 

autor: Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl, opublikowano: 12/12/2018

Wpływ biernego rozciągania na przepływ krwi w mięśniach

Niektórzy są w stanie podnieść sztangę z talerzami o wadze dwustu czy też więcej kilogramów, ale ich gibkość pozostawia często wiele do życzenia. Okazuje się jednak, że elastyczność wiązadeł i ścięgien odgrywa kluczową rolę zarówno podczas treningów, jak i życia codziennego. W przypadku małej gibkości na próżno jest liczyć na uzyskanie dobrych efektów podczas rzutu czy skoku. U osób trenujących siłowo obserwuje się zmniejszenie elastyczności mięśni, a to z kolei przekłada się na możliwość generowania mniejszej siły przez nie i zwiększenia ryzyka kontuzji. W celu poprawienia sprawności ruchowej nieoceniony okazuje się być stretching. 

 stretching pasywny

Bieganie a dotlenienie komórek

Okazuje się, co potwierdzają badania pilotażowe przeprowadzone na grupie mężczyzn, że na skutek pasywnego rozciągania mięśni dochodzi do wydłużenia tkanki mięśniowej. To z kolei wpływa pozytywnie na odpowiedzi układu sercowo-naczyniowego – zarówno te centralne, jak i obwodowe oraz autonomiczne. Jest to dowód na to, że rozciąganie mięśni ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, co pozwoli w przyszłości na opracowanie znacznie skuteczniejszych metod terapeutycznych. Dzięki zajściu angiogenezy pod wpływem treningu pasywnego ruch dochodzi do przyśpieszenia procesu regeneracji tkanek i gojenia się mirkourazów powysiłkowych oraz do redukcji stanów zapalnych.  Podczas rozciągania pasywnego mięśni szkieletowych dochodzi do krótkotrwałego przekrwienia tkanek i jednocześnie do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi. Stretching wydaje się być zatem świetnym sposobem na dotlenienie komórek, które potrzebują go do prawidłowego funkcjonowania. Odpowiednie dotlenienie organizmu ma również wpływ na wytrzymałość podczas wysiłku fizycznego. 

 

Dlaczego rozciąganie jest ta bardzo korzystne?

Jeśli dojdzie do zmniejszenia się elastyczności mięśni, to nie dość, że dojdzie do zmniejszenia zdolności generowania przez nie siły, to jeszcze zwiększy się ryzyko wystąpienia kontuzji. Aby przeciwdziałać ograniczeniom zakresów ruch, konieczne jest rozciąganie mięśni. Dzięki temu można skutecznie poprawić sprawność ruchową. Ponadto ćwiczenia rozciągające redukują stany zapalne oraz uszkodzenia mięśni, uch przyczepów i ścięgien. Należy pamiętać o tym, że siła mięśni uzależniona jest od wielu czynników – wielkości przekroju poprzecznego mięśnia, prawidłowej pracy układu nerwowego, odpowiedniego ustawienia kątowego w stawie, długości mięśnia i szybkości jego skracania podczas ruchu. Nawet jeśli dojdzie do rozrostu mięśnia, ale zmniejszy się elastyczność, to niestety wykonywanie ruchów w pełnym zakresie stanie się niemożliwe. Dzięki stretchingowi możliwe jest zwiększenie ukrwienia mięśni, czyli przywrócenie właściwej długości i napięcia mięśni. 

 

Pasywne rozciąganie mięśni pozwala także na zwiększenie/utrzymanie prawidłowego zakresu ruchomości stawów. Kolejnym plusem jest oczywiście wzmożona i przyśpieszona regeneracja powysiłkowa. Na skutek stretchingu mięśnie są szybciej gotowe do kolejnego treningu. Jeśli ktoś trenuje i chce zapobiec powstaniu dysfunkcji aparatu ruchowego, to z całą pewnością powinien wdrożyć na stałe w swoim planie treningowym stretching. W ten sposób możliwe jest uchronienie się przed różnego typu naciągnięciami i naderwaniami mięśniowymi. Rozciąganie mięśni okazuje się być także niezwykle pomocne w przypadku urazów. Stretching zapobiega zanikom mięśniowym pourazowym.

 

Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy