Zaloguj się:

lub  
 
 

Jak się ubrać na zimowy trening?

 

autor: Paulina Kalinowska, opublikowano: 28/11/2016

Pogoda zdecydowanie nas nie rozpieszcza, ale to nie powód żeby rezygnować z naszej ulubionej aktywności. Jak mówi znane biegowe przysłowie: „Nie ma złej pogody, są tylko źle ubrani biegacze.” Jak w każdej dziedzinie- najtrudniejszy pierwszy krok. Gdy za oknem plucha, wieje i jest zimno, to wydaje nam się, że najlepiej nam będzie pod kocem z ciepłą herbatką. No właśnie... tylko tak nam się wydaje... Wystarczy ubrać się, przebiec kilkaset metrów i przekonać się, że wyjście na trening było znakomitą decyzją!

Należy jednak pamiętać, aby ubrać się odpowiednio. Odpowiednio czyli lekko (lepiej kilka cienkich warstw, niż jedna gruba). W końcu idziemy biegać! Organizm szybko się rozgrzeje. Wychodząc na trening mamy czuć, że nie jest nam ciepło i przyjemnie, bowiem to uczucie pojawi się po kilometrze i będzie się utrzymywało do końca treningu.

 bieganie zima ubior

Jak się ubrać?

Czapka lub opaska

Jak wiadomo, przez głowę możemy stracić nawet 40% ciepła. Bez tej części ubioru nie wychodzimy na bieganie! Poza tym bardzo łatwo przeziębić zatoki. A leczenie ich to nic przyjemnego. Na rynku dostępne są czapki z cienkiego materiału, których nie będziemy czuć na głowie, a ochronią nas przed zimnem.

 Długie skarpetki

Na widok odsłoniętych ścięgien achillesa robi mi się zimno. Bieganie zimą w „stopkach” to proszenie się o kontuzje. Warto zadbać o to, aby skarpety sięgały kilka centymetrów za kostkę.

 Odzież termoaktywna

Niezastąpiona podczas treningu w zimne dni. To odzież wykonana ze specjalnego materiału, przylegającego do ciała. Jej główną zaletą jest pochłanianie potu i ochrona przed wiatrem. W połowie treningu, gdy już będziemy spoceni, zimno nie będzie dla nas przeszkodą. Poza tym takie ubrania są cienkie i wygodne, choć na początku możemy się czuć dziwnie. Jednakże jak już się przyzwyczaimy, to docenimy wygodę, jaką nam daje odzież termoaktywna. Nie krępuje ruchów, dzięki niej możemy czuć się lekko, jak latem :)

 Buff/ Komin

Ochrona na szyję i twarz. Niezastąpiony element ubioru biegacza. Warto dodać, że buff może spełniać rolę opaski, czapki oraz ochrony na szyję. Jest cienki i bardzo wygodny, świetnie ochroni nas przed zimnem.

 Cienka kurtka przeciwwiatrowa

Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami odzieży termoaktywnej, to nie musimy zakładać na siebie grubych ubrań, nawet jeśli temperatura jest ujemna. Na treningu jesteśmy cały czas w ruchu, podnosi się temperatura ciała. Jest zimno, ale możemy czuć się komfortowo wybierając najlepszy ubiór. Kurtka ochroni nas przez zimnem i wiatrem.

 Buty

Wybierając buty na zimę musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na bieżnik, tak aby podczas treningu biegać, a nie jeździć na łyżwach. Im więcej wgłębień, wystających elementów w podeszwie buta tym lepiej będzie on się sprawował. Płaskim podeszwom mówimy nie!

 Legginsy ocieplane

Skończyły się czasy, kiedy musimy zakładać trzy warstwy na nogi, aby zapewnić im ciepło. Wystarczy jedna para legginsów, które są ocieplane. Zapewni nam to komfort na treningu i nie będzie ograniczać ruchów. Alternatywą dla tej wersji mogą być dwie cienkie pary spodni z lajkry.

 

O czym jeszcze warto pamiętać na treningu zimą?

-        Używamy kremu natłuszczającego na twarz (nie nawilżającego, ponieważ zawiera wodę!), może być np. wazelina. Skóra przy ujemnych temperaturach jest wrażliwa, zadbajmy o nią!

-        Ubieramy się na „cebulkę”- kilka cieńszych warstw będzie lepszych niż jedna gruba.

-        Osiąganie przez nas słabszych prędkości wynika z warunków atmosferycznych, a nie z pogorszenia formy. Wyniki pojawią się na wiosnę, warto się przemęczyć.

Dobry ubiór w połączeniu z dużą dawką motywacji pozwolą nam realizować wszystkie założenia treningowe

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy