Zaloguj się:

lub  
Poznań
 
 

ABC Motywacji

 

autor: Katarzyna Żbikowska-Jusis, opublikowano: 09/02/2015

„Z motywacją jest jak z kąpielą. Zaleca się ją codziennie” Z. Ziglar

Może trochę zabawne, ale też bardzo prawdziwe są te słowa. Prawda jest taka, że nie ma człowieka, który miałaby motywację na najwyższym poziomie przez 365 dni w roku! Dlatego jeśli naprawdę Ci zależy na osiągnięciu sportowego celu musisz zadbać o to, aby zawsze mieć jak doładować swoją motywację i ruszyć na trening niezależnie od okoliczności. Motywacji można szukać wszędzie. Nie wierzycie? Siadając do napisania tego tekstu rzuciłam sobie spontanicznie zadanie  - znaleźć sposób na motywację zaczynający się od każdej z liter w alfabecie. Brzmi dziwnie? Może i tak, ale każdy sposób jest doskonały żeby podnieść swoje cztery litery z kanapy i wyjść na zaplanowany trening. Zatem – do dzieła. Motywujemy się!

abc motywacji

A – afirmacje czyli krótkie teksty z pozytywnym przekazem, które same sobie wymyślamy na nasz temat np. jeśli chcemy się odchudzić piszemy sobie „ jestem szczupła” a jeśli chcemy przebiec maraton poniżej 4 godzin ujmujemy ten cel w afirmację jako „przebiegam maraton poniżej 4 godzin”. Takie afirmacje często powtarzane według psychologów mają moc tzw. samospełniających się przepowiedni. Oczywiście – bez pracy nie dotrzemy tam, gdzie chcemy ale takie pozytywne teksty mają wielką moc motywująca i sprawczą.

B – buty do biegania. Przygotowane na trening, zawsze pod ręką – jeśli biegasz rano – postawione przy łóżku; jeśli trenujesz po pracy – to może przy biurku lub chociażby w bagażniku samochodowym.

C – cytaty. Szukaj motywujących cytatów, wypisuj je na kolorowych karteczkach i wieszaj na lodówce, na lustrze w łazience i na ścianie przy łóżku.  Czytaj je tak często jak potrzeba. Słowa mają wielką moc.

D – drużyna. W grupie jest siła. Zacznij chodzić na zorganizowane treningi biegowe a motywacja pojawi się od razu. Głupio Ci będzie odpuścić trening tylko dlatego, że Ci się nie chce, bo przecież ktoś może zapytać dlaczego Cię nie było… Wspólne treningi bardzo motywują do działania. Z reguły też na treningach grupowych  jesteśmy skłonni do podjęcia większego wysiłku.

E – endorfiny. Wysiłek fizyczny pobudza wydzielanie tzw. hormonów szczęścia czyli właśnie endorfin. Czasem jednak to właśnie z powodu ich niedoboru nie chce nam się wyjść na trening. Zadbaj więc o endorfiny jeszcze przed treningiem. Jak? Zjedz kostkę czekolady, kawałek banana; porozmawiaj z kimś pozytywnie nastawionym do życia lub obejrzyj coś śmiesznego na YouTube.

F – facebook – wystarczy, że polubisz kilkanaście/ kilkadziesiąt profili biegowo-sportowych na facebooku, a już nigdy nie zaznasz spokoju (jeśli nie pójdziesz na trening. Nie dość, że będziesz zarzucana informacjami o cudach treningowych jakie wyczyniają inni to jeszcze pojawią się pytania z sieci – jeszcze nie byłeś na treningu?, ile dzisiaj pobiegane? Itd. Itp. Cokolwiek myślisz o facebooku jedno jest niezaprzeczalne – to rewelacyjne źródło motywacji!

G – godzina – ustal sobie konkretne godziny, o których wychodzisz na treningi. Niech twój plan będzie jasny i niewymagający zbyt wiele myślenia. Jeśli wiesz, że w każdy wtorek o 18 masz trening to po prostu na niego wychodzisz nie zastanawiając się nad tym.

H – harmonia. Nie chodzi o to, żeby się katować niezliczoną ilością treningów i zapomnieć o całym świecie. Nawet jeśli przez jakiś czas wytrzymasz w czymś takim na pewno nic dobrego z tego nie wyniknie. Ważne żeby wszystkie aspekty twojego życia były w pewnej harmonii ze sobą.  Wtedy łatwiej Ci będzie o motywację, nie tylko do treningów, ale też do innych rzeczy które są dla Ciebie ważne.

 I – inspiracja. Poszukaj inspiracji wśród osób, które znasz, bohaterów blogów, książek czy artykułów. Nie ma znaczenia kto to będzie – jeśli tylko taka osoba sprawi, że będziesz chciała stać się lepszą wersją siebie to jest to!

 J – jedzenie. Człowiek głodny ma gorszy nastrój, mniej siły i zdecydowanie mniej motywacji do podejmowania jakichkolwiek działań. Dlatego nie głodź się! Odżywiaj się racjonalnie i zawsze miej przygotowaną przekąskę przed treningiem. Dzięki temu nie opuscisz treningu z powodu braku sił i „wilczego głodu”.

 K – książki. Kup sobie książki o bieganiu; najlepiej takie, które wciągają bez reszty ; porywają i sprawiają, że Az chce się założyć buty i biec przed siebie… Na liście lektur motywujących nie może zabraknąć kultowych „Urodzonych biegaczy” McDougall’a, „Ultramaratończyka” Karnazeza czy „Ukrytej siły” Roll’a.

L – lista. Zrób sobie listę – piosenek przy których biega Ci się najlepiej; treningów, które chcesz wykonać w nadchodzącym tygodniu; zakupów, które pomogą Ci skomponować zdrowe, pełnowartościowe posiłki na cały tydzień; osób, które mogą towarzyszyć Ci w treningach etc. Nie ma to jak dobra organizacja i plan.

M – marzenie. Warto mieć biegowe marzenie, najlepiej wypisane gdzieś wielkimi literami. Przypominanie sobie o nim w chwilach zwątpienia może być szybką terapią.

N – nagroda. Ustal sama ze sobą nagrodę za wykonane treningi – na przykład 10 treningów to wyjście do kina, 20 treningów to nowy biegowy ciuch, 100 treningów to nowe buty etc. System nagradzania się za osiągnięcia to bardzo dobre narzędzie motywujące.

O – opowiadanie. Najlepiej wszystkim dookoła – o czym? O twoim celu oczywiście. Trenujesz do maratonu? Powiedz o tym – rodzinie, przyjaciołom, współpracownikom. To zobowiązuje. Tylko uważaj, żeby nie zanudzać – nie każdy jest biegaczem i naprawdę nie każdego interesuje w jakim zakresie treningowym planujesz biegać w najbliższy weekend!

P – plan treningowy. Rozpisz sobie plan treningowy dopasowany do swoich potrzeb (konkretny biegowy cel/ start ). Posiadanie takiego dzienniczka z planem jest bardzo motywujące – nie chcesz przecież, żeby kolejne strony świeciły pustkami!

R – rozgrzewka. Czasami brakuje nam motywacji do wykonania zaplanowanego treningu, ale kiedy wykonamy już rozgrzewkę zaczyna nam się chcieć. Ustal ze sobą, że w dni kiedy naprawdę Ci się nie chce męczyć zrobisz… rozgrzewkę. Jeśli nadal Ci się nie będzie chciało wrócisz do domu. Gwarantuję, że 99% razy wykonasz trening i będziesz szczęśliwa, że jednak nie odpuściłaś!

S – siłownia. Jeśli wciąż nie możesz się zmobilizować do regularnych treningów siły to zapisz się na siłownię. Wydaj niebotyczną kwotę na karnet a motywacja do odwiedzin klubu „pojawi się sama”.

T – trener. Idealnie jeśli byłby to człowiek z krwi i kości, który będzie służył radą i pomocą. Wiadomo jednak, że na korzystanie z usług profesjonalisty nie każdy może sobie pozwolić dlatego od biedy może być trener wirtualny albo program treningowy w telefonie, w zegarku czy w komputerze. Chodzi o to żeby Twoje kilometry były zliczane, monitorowane i dopisywane do puli.

U – ubranie. Zaopatrz się w dobre i ładne ciuchy treningowe. Dużo przyjemniej wychodzi się na trening ze świadomością, że się fajnie wygląda – to po pierwsze. Przede wszystkim jednak ubranie powinno Ci pomagać w treningu, a nie przeszkadzać zatem zadbaj o to, żeby to co nosisz było wygodne i spełniało podstawowe funkcje czyli np. odprowadzało wilgoć.

W – wizualizacja. Wyobraź sobie siebie w momencie kiedy osiągasz sukces. Zamknij oczy i poczuj tą radość, satysfakcję i dumę. Kiedy masz gorszy dzień i trudno Ci się zmobilizować do wysiłku przywołaj tą wizualizację.

Z – zdjęcie. Może to być twoja ulubiona fotka z ukończonych zawodów albo sprzed kilku lat kiedy „jeszcze byłaś piękna i szczupła”, ale może to być też zdjęcie np. z imprezy, na którą się zapisałaś. Chodzi o taki obrazek, który będzie Cię poruszał, przypominał o celu i motywował oczywiście. Zdjęcie powieś w widocznym miejscu tak, żebyś jak najczęściej „musiała” na nie spoglądać. Niezłym pomysłem jest zrobienie z niego tapety w komputerze lub smartfonie.

 

I jak? Udało się? To jeszcze na pewno nie wszystkie sposoby na motywację na najwyższym poziomie. Każdy ma na pewno również swoje własne – każdy sposób jest dobry pod warunkiem, że działa.  Sugestie mile widziane. Tymczasem – nie narzekamy, że nam się nie chce tylko ubieramy się na sportowo i idziemy na trening. Do dzieła!

Dodaj komentarz

Komentarze (6)

  • Napisany przez ensest titty redhead, 16/09/2022 5:54am (17 dni temu)

    Turbanli Arab bakire- Hijabi arab teenager. Adam kizi analdan zorluyor.
    Videos. Albums. Sex videos on free porn tube and become a part of the hottest fucking actions.
    ARAB Muslim HIJAB Turbanli Adorable Hooters REAR END
    SCREW Booty-Crack -NV. 7 years ago. 75%. 9:29.

  • Napisany przez Intepay, 06/06/2020 8:28am (2 lata temu)

    Cod Zentel No Prescription Medicine Overseas Low Price https://buyciallisonline.com/ - Cialis where to buy levitra online <a href=https://buyciallisonline.com/#>Buy Cialis</a> cialis 5mg price comparison

  • Napisany przez StevEmbole, 29/01/2020 5:40pm (3 lata temu)

    Ashwagandha http://abcialisnews.com - Cialis Diflucan Online Prescription <a href=http://abcialisnews.com>Buy Cialis</a> Viagra Verpackung Scherz

  • Napisany przez KelMivy, 28/01/2020 11:20am (3 lata temu)

    Direct Pyridium On Line Amex Accepted Pharmacy With Free Shipping http://viacialisns.com - Buy Cialis Amoxicilin <a href=http://viacialisns.com>viagra vs cialis</a> Propecia 0.25 Mg

  • Napisany przez Cialis, 17/01/2020 7:21pm (3 lata temu)

    Undeniably consider that that you said. Your favourite justification seemed to be on the web the easiest factor to have in mind of.
    I say to you, I certainly get irked whilst folks consider issues that they plainly do not recognise about.

    You managed to hit the nail upon the top and outlined out
    the whole thing without having side-effects , people can take a signal.
    Will likely be back to get more. Thanks

  • Napisany przez StevEmbole, 20/11/2019 12:16am (3 lata temu)

    Where Can I Buy Thyroxine In N.Z Universal De Propecia Sildenafil Citrate 100mg Pills <a href=http://kamagorder.com></a> Acheter Cialis En Ligne Quebec

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy