Zaloguj się:

lub  
 
 

PMS - jak złagodzić jego objawy?

 

opublikowano: 24/05/2022

PMS (premenstrual syndrome) to Zespół napięcia przedmiesiączkowego. Jest to problem, z którym boryka się wiele kobiet. Zapewne każdy z nas o nim słyszał, ale czy wiesz jak dokładnie się on objawia?

 blur g8695f23cb 1280 2

Czym jest PMS?

PMS to zespół objawów na poziomie:

  • psychicznym (emocjonalnym),
  • somatycznym (cielesnym),
  • behawioralnym (sposób zachowania).

Dotyczy on kobiet w wieku rozrodczym (zazwyczaj między 20. a 40. rokiem życia), kobiet niezamężnych oraz mieszkających na obszarach o niskim statusie społeczno-ekonomicznym. U jednych symptomy są łagodne, a u drugich mogą one utrudniać codzienne aktywności oraz silnie wpływać na zdrowie psychiczne, życie zawodowe i rodzinne.

Jakie są przyczyny występowania PMS?

Przyczyny PMS nie są do końca znane. Przy jego powstawaniu największą rolę odgrywają wahania hormonalne, które pojawiają się od momentu owulacji i trwają do pierwszego dnia krwawienia miesiączkowego (niekiedy objawy mogą utrzymywać się trochę dłużej). Za wywołanie objawów odpowiada proces, polegający na zwiększonej produkcji estrogenów do ograniczonego wydzielania progesteronu. Według niektórych badań, występują one częściej u kobiet z zaburzeniami wydzielania prolaktyny.

Co więcej, za rozwój zespołu napięcia przedmiesiączkowego może również odpowiadać zaburzone działanie neuroprzekaźników, jak serotoniny i dopaminy oraz genetyka. Niestety, PMS dotyka częściej kobiet otyłych i tych, które zmagają się z niedoborami pokarmowymi.

Objawy PMS

Obecnie ok. 80% kobiet zmaga się z co najmniej z jednym z objawów charakterystycznych dla zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Nie wpływa on jednak znacząco na ich codzienne funkcjonowanie. Warto wspomnieć, że u 3-8% kobiet dolegliwość ta może przybierać cięższą postać - PMDD (przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne). Zazwyczaj występuje w wieku 25-35 lat.

Szukasz dodatkowych informacji? Sprawdź strefę wiedzy Wimin - zbiór porad, które doceni każda kobieta. 

Objawy PMS psychologiczne:

  • depresja,
  • lęk,
  • wahania nastroju,
  • nerwowość,
  • nadpobudliwość,
  • trudności ze skupieniem i zapamiętywaniem,
  • problemy ze snem,
  • brak pewności siebie.

Objawy PMS somatyczne:

  • bóle brzucha,
  • osłabienie,
  • zmiana apetytu lub wielka ochota na słodycze,
  • problemy z cerą,
  • tkliwość piersi,
  • migrenowe bóle głowy i zawroty,
  • biegunki, zaparcia, wzdęcia,
  • bóle krzyżowe,
  • obrzęki.

Objawy PMS behawioralne:

  • możliwość zwiększenia liczby wypadków,
  • zmniejszenie zdolności wzrokowo-przestrzennych i poznawczych.

Jak złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego?

Istnieje kilka możliwości łagodzenia objawów PMS, m.in. przez zmianę stylu życia, regularną aktywność fizyczną i ćwiczenia relaksacyjne oraz odpowiednią higienę snu. Pierwszymi krokami, jakie najlepiej podjąć przy łagodzeniu objawów zespołu napięcia miesiączkowego, to zmiany w diecie codziennej, takie jak:

  • ograniczenie kofeiny - zwiększa ona produkcję kortyzolu, czyli hormonu stresu, który może mieć wpływ na nasilenie tkliwości piersi,
  • ograniczenie bądź całkowite wykluczenie alkoholu,
  • ograniczenie soli kuchennej - przyczynia się ona do zatrzymywania wody w organizmie,
  • ograniczenie węglowodanów prostych - przyczyniają się one do wzrostu glukozy we krwi, co jest przyczyną wahań nastroju i apetytu, a nawet zwiększenia masy ciała,
  • wzbogacenie swojej diety o zdrowe tłuszcze (olej kokosowy, lniany, orzechy, oleje ryb, awokado),
  • prawidłowy sen i unikanie stresu - łagodzi to napięcie i zmniejsza stany lękowe,
  • odpowiednie nawodnienie organizmu, 
  • rezygnacja z palenia tytoniu - palenie, a szczególnie to nałogowe, może nasilać objawy PMS.

Ponadto, należy uzupełniać niedobory w organizmie, jak żelazo, wapń, magnez, witamina B6, B1,B2, D i E oraz kwasy omega 3. Idealnym sposobem będzie odpowiednia suplementacja. Zestaw WIMIN SOS PMS zawiera w sobie wszystkie najważniejsze składniki, które razem pomogą Ci w walce z zespołem napięcia przedmiesiączkowego. Wypróbuj suplementy łagodzące pms - SOS PMS od Wimin.pl

Co więcej, można również spróbować podjąć jakąś aktywność fizyczną. Dzięki niej zwiększa się ilość endorfin w organizmie, które zmniejszają objawy wywołane przez hormon stresu. Dobrym sposobem jest także długa, relaksująca i ciepła kąpiel.

Należy pamiętać, że w przypadku silnych bólów podbrzusza można skorzystać z środków przeciwbólowych i przeciwskurczowych.

Opracowanie artykułu: https://allwimin.com/pl/ marka stworzona, aby dbać o kobiece zdrowie, komfort i przyjemność. To produkty bezpieczne, wygodne i stworzone przez kobiety.

Dodaj komentarz

Komentarze (1)

  • Napisany przez OCI Medicare Bölüm D, 30/07/2022 12:29am (13 dni temu)

    MEDİKİNET® dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) tedavisinde kullanılır.
    • 6 ile 18 yaş arasındaki çocuklarda ve
    adolesanlarda kullanılır. • Ancak sadece; danışmanlık, davranış terapisi gibi,
    ilaç içermeyen tedaviler denendikten sonra kullanılır.
    MEDİKİNET® 6 yaş altı çocuklarda ve yetişkinlerde DEHB tedavisinde kullanılmaz.

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy