Zaloguj się:

lub  
 
 

Czy można biegać w ciąży?

 

autor: Katarzyna Żbikowska-Jusis, opublikowano: 14/10/2013

bieganie w ciazyDla wielu osób bieganie w ciąży to przejaw czystej lekkomyślności. Dla innych to świadomy wybór, który niesie ze sobą sporo korzyści zarówno dla przyszłej mamy jak i dla dziecka. Jak jest naprawdę? Czy bieganie w ciąży szkodzi? Czy jest bezpieczne?

W momencie kiedy dowiadujesz się, że zaszłaś w ciążę Twój świat zmienia się raz na zawsze. Od tej pory już nic nie będzie wyglądało jak wcześniej. Bieganie także! Nie znaczy to jednak, że będzie gorzej! Przeciwnie – bardzo często kobiety po ciąży biegają lepiej niż wcześniej. No dobrze, PO ciąży. Co jednak z bieganiem podczas tych 9 miesięcy?

 

Czy bieganie w ciąży jest bezpieczne?

Tak – o ile nie ma przeciwwskazań od lekarza. Bieganie jest bezpieczne podczas pierwszego, drugiego i trzeciego trymetru pod warunkiem, że nie ma żadnych komplikacji podczas ciąży. Ostatecznej odpowiedzi każdej kobiecie powinien udzielić kompetentny lekarz. Jeśli nie ma przeciwwskazań lekarskich i kobieta chce utrzymać aktywność w postaci biegania – może to przynieść dużo dobrego!

Ciąża nie jest jednak czasem na rozpoczynanie przygody z bieganiem!

 

Jakie są korzyści biegania w ciąży?

Najogólniej rzecz ujmując – takie jak wtedy kiedy nie jest się w ciąży. To, że jesteś w ciąży nie oznacza, że nie możesz być w formie! Oczywiście – przyrost masy ciała jest nieunikniony, ale nie powinien on przekroczyć 12 kilogramów. Bieganie pomoże Ci utrzymać formę i nie przytyć zbyt dużo. To po pierwsze.

Po drugie – będąc w ciąży potrzebujesz tlenu – zarówno Ty jak i Twoje dziecko, więc aktywność na świeżym powietrzu to najlepsze co możesz zafundować wam obojgu!

Ponadto kobiety, które utrzymują aktywność fizyczną w ciąży rzadziej zapadają na cukrzycę ciążową.

Podczas biegania wydziałają się endorfiny, które teraz służą nie tylko Tobie, ale również dziecku. Ciąża bywa okresem kiedy częściej dopadają nas wahania nastroju. Przemiany hormonalne, które w kolejnych fazach ciąży zachodzą w organizmie wpływają nie tylko na samopoczucie fizyczne ale i psychiczne. Bieganie pomoże utrzymać równowagę psychiczną i pozytywnie nastroić Cię do wszystkiego, co ma nadejść.

 

Bieganie bieganiu nierówne…

Jeśli możesz utrzymać aktywność fizyczną w ciąży i decydujesz się nadal biegać powinnaś zastanowić się nad modyfikacją treningu. O ile dotychczas mogłaś dawać z siebie wszystko na treningach teraz powinnaś biegać wyłącznie rekreacyjnie. Biegasz 5 razy w tygodniu po 30 minut? Fantastycznie. Tak może pozostać. Jeśli jednak jesteś zaawansowaną biegaczką i Twój kilometraż jest spory, a treningi często trwają dużo więcej niż godzina - powinnaś jednak ograniczyć bieganie. Godzina na raz w zupełności wystarczy żeby porządnie się dotlenić. Skróć najdłuższe treningi i biegaj wolniej. Szybkość będziesz ćwiczyć po połogu. Teraz to nie czas na wyścigi. Jeśli akurat są zawody, w których chciałaś wziąć udział (bo na przykład co roku tam startujesz) – weź udział, ale wyłącznie „towarzysko”, dla zabawy, bez zapędów na jakiekolwiek ściganie się!

 

Co może być niebezpieczne podczas biegania w ciąży?

Pamiętaj – ciąża to nie choroba, ale powinnaś systematycznie odwiedzać lekarza prowadzącego i absolutnie nie robić nic na siłę. Jeśli Twój organizm podpowiada Ci, że nie ma ochoty biegać – wyjdź na spacer lub zostań w domu. Ciąża to jeden z tych okresów w życiu kiedy nie powinnaś na silę się do niczego zmuszać. Twój organizm najlepiej wie czego Ci potrzeba w danym momencie. Musisz tylko umieć go słuchać.

Są dwie rzeczy, na które powinnaś uważać podczas biegania będąc w ciąży. Po pierwsze, żeby się nie przegrzać (szczególnie w pierwszym trymestrze) – dlatego wysiłek powinien być umiarkowany. Pocenie się jest zupełnie w porządku! Chodzi o to, żeby nie doprowadzić do sytuacji, w której „płoniesz z gorąca”. Po drugie – nie przewróć się. Szczególnie w późniejszym stadium ciąży wywrotka mogłaby się źle skończyć. Dlatego biegaj wolniej uważniej stawiając kroki, unikaj karkołomnych ścieżek i śliskich liści. A kiedy nadejdzie zima i zrobi się naprawdę ślisko zamień bieganie w terenie na bieżnię w klubie fitness.

 

Dlaczego powinnaś biegać mimo, że Cię krytykują?

Tak już jest, że w momencie kiedy zajdziesz w ciążę (a już na pewno wtedy kiedy stanie się ona widoczna) jesteś na „cenzurowanym”. Tak się przyjęło, że kobieta w ciąży powinna się „oszczędzać” i robić wszystko, żeby tylko nie zaszkodzić dziecku. O ile z tym ostatnim trudno się nie zgodzić to już kwestia oszczędzania się rozumianego jako siedzenie i leżenie niekoniecznie przemawia do współczesnych kobiet. I dobrze, bowiem badania dowodzą, że generalnie kobiety aktywne w ciąży rodzą zdrowsze dzieci.

 

Źródło:

Running during pregnacy. Wywiad z S. Talebian, ginekologiem z The Valley Hospital Fertility Center, USA

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy