Zaloguj się:

lub  
Poznań
 
 

Trening na bieżni

 

autor: Anna Zatwarnicka , opublikowano: 06/04/2022

Słyszy się, że prawdziwy biegacz unika biegania na bieżni. Jak na prawdziwego biegacza przystało, biegać musi w terenie, w deszczu, mrozie i słońcu. Bieganie w terenie i zmiennych warunkach pogodowych hartuje organizm i sprzyja pokonywaniu własnych słabości. Niewątpliwie bieganie na świeżym powietrzu jest ciekawsze i przyjemniejsze, niż bieganie na bieżni w siłowni. Są jednak sytuacje kiedy musimy skorzystać z bieżni elektrycznej aby nie opuścić treningu. Dlaczego biegamy na bieżni i na co zwrócić uwagę? Na te pytania odpowie poniższy tekst.

bieganie na bieni
Kiedy lepiej wybrać trening na bieżni?

Niesprzyjająca pogoda

Jeśli za oknem leje siarczysty deszcz lub spadło tyle śniegu, że służby drogowe nie były w stanie go uprzątnąć, lepiej wybrać się na siłownię i skorzystać z bieżni. Podobnie latem, kiedy słupek rtęci utrzymuje się wysoko od samego rana, powietrze jest ciężkie i wilgotne, a z nieba leje się żar. Dzięki bieżni elektrycznej utrzymamy kondycję podczas złych warunków pogodowych jak również nie narazimy naszego organizmu na przegrzanie czy przeziębienie, a także nie nabawimy się kontuzji biegając w głębokim śniegu czy po lodzie.  Jeśli nie lubisz biegać na bieżni lepiej zagryź zęby i skorzystaj z tej możliwości aby nie rezygnować z treningu i nie narazić się na kontuzję, która na długo wykluczy możliwość biegania.

 

Bieżnia - doskonała na treningi szybkościowe

Oczywiście siłownia i bieżnia nie może być jedynym miejscem wykonywania treningów szybkościowych, z tej prostej przyczyny, że podczas zawodów nie biegniesz na bieżni tylko w normalnym terenie. Warto jednak trenować szybkość i tempo na bieżni na przykład kiedy nawierzchnia jest bardzo śliska zimą czy jesienią kiedy pada ulewny deszcz, a chodniki pokryte są sporą warstwą mokrych liści. Dzięki dostępności bieżni nie omijamy treningu, dokładnie wiemy ile kilometrów pokonałyśmy, a na stadion wrócimy kiedy warunki pogodowe na to pozwolą. 

 

Podczas wyjazdu

Nie w każdym miejscu jakie odwiedzamy w ramach urlopu czy rodzinnej wycieczki możemy od razu opracować biegową ścieżkę. Czasami zdecydowanie łatwiej jest znaleźć siłownię z bieżniami niż miejsce do biegania na świeżym powietrzu. W obecnych czasach wiele hoteli posiada swoją własną siłownię, na której znajdziemy bieżnię. Dzięki temu nawet wyjazd służbowy i zakwaterowanie w hotelu w centrum miasta, gdzie trudno znaleźć dogodną biegową ścieżkę, nie stanowi problemu. 

 

Pierwsze biegowe kroki po kontuzji? Lepiej wykonaj je na bieżni

Jak wiadomo po wyleczeniu kontuzji, podczas pierwszych treningów należy ostrożnie stawiać kroki. Nierówna nawierzchnia biegowej ścieżki nie jest najlepszą opcją jaką powinniśmy wybrać po poważnej kontuzji. Każda nierówność terenu jest potencjalnym zagrożeniem odnowienia się kontuzji lub powstania kolejnej. Podczas pierwszych biegów po dłuższej przerwie zdecydowanie zaleca się bieganie w skupieniu. Nierówny teren i inne czynniki powodują dekoncentrację, a  po co niepotrzebnie ryzykować. Po kilku treningach na bieżni będziesz mogła bezpiecznie wrócić na swoją ulubiona biegową trasę. 


Jak biegać na bieżni?

Pamiętaj o naturalnym ruchu ramion

Bieg powinien być jak najbardziej swobodny i przypominający ten wykonywany na świeżym powietrzu. Nie zapominaj więc o ruchach ramion w przód i w tył, które pomagają w biegu i wymuszają prawidłową postawę oraz pracę mięśni. Jeśli chcesz zmierzyć tętno możesz skorzystać z odpowiednich uchwytów na bieżni, zaleca się jednak korzystanie z pulsometru.

 

Nie biegaj na zupełnie płaskiej bieżni

Przecież wiadomo, że teren po którym biegasz na co dzień nie jest idealnie płaski. Raz podbiegasz pod górkę, później z niej zbiegasz czasami nawet tego nie odczuwając, ale na pewno nie biegniesz cały czas po płaskiej powierzchni. Zaleca się zmianę nachylenia bieżni pomiędzy 1 a 3 stopnie. 

 

Biegaj wyprostowana

Ponieważ podczas biegu na bieżni "biegowa ścieżka" ucieka nam spod stóp, biegacze korzystający z bieżni mają tendencję do przechylania ciała do przodu lub do tyłu. Bardzo ważnym jest aby zwracać na to uwagę aby nie nadwyrężać kręgosłupa i nie wyrobić sobie niepoprawnych nawyków. Biegnij wyprostowana, jak podczas biegu w terenie.

 

Nie rezygnuj z rozgrzewki i rozciągania

Bieg na bieżni jest tak samo wartościowy i oddziałujący na te same partie mięśni co bieg w terenie. W związku z tym nie zapominaj o najważniejszych i niezmiennych elementach biegowego treningu, jakimi jest rozgrzewka przed biegiem i rozciąganie po biegu. Ponadto nie zapominaj o dobrym zasznurowaniu butów. Zatrzymanie biegu na bieżni trwa dłużej niż w terenie, nie warto zatem tracić czasu na sznurowanie butów w trakcie biegu.

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy