Zaloguj się:

lub  
Bursztynowy
 
 

 

opublikowano: 12/02/2014

Słyszymy, że Polacy spożywają za dużo sodu, a jak wiadomo jego nadmiar jest jedną z głównych pzyczyn nadciśnienia tętniczego i to nawet u młodych osób. Ponieważ sód jest praktycznie we wszystkich mniej lub bardziej przetworzonych produktach żywnościowych zaczynasz ograniczać do absolutnego minimum sól kuchenną żeby chociaż w ten sposób zmieniszyć ilość spożywanego sodu. Wszystko dobrze, ale...

Podstawowe fakty wygladają tak:

Dzienne zapotrzebowanie na sód (osoby dorosłej) wynosi ok 2-4 g

Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego zaleca spożycie maksymalnie 2,3 g sodu co odpowiada 6 g soli kuchennej

Średnio przeciętny Polak spożywa nawet 10g sodu na dobę.

Średnio 70% sodu, który spożywamy pochodzi z soli zawartej w produktach wysokoprzetworzonych. Sól w czystej postaci, którą dodajemy do potraw to zaledwie około 20%

 

Spożycie - zużycie soli u osoby aktywnej fizycznie:

W 1 litrze potu znajduje się średnio 2-4g soli - średnio tyle potu produkujesz podczas godziny biegu. Jest to mniej więcej połowa dziennego zapotrzebowania na sód!

W bardzo upalnych warunkach i przy wyjątkowo intensywnym wysiłku w 1 litrze potu może być nawet 10g soli.

W ciagu 4 godzin intensywnego wysiłku możesz utracić nawet około 30-40 gramów soli.

 

Osoby dbające o dietę i unikajace wysokoprzetworzonej żywności spożywają zdecydowanie mniej sodu. Jeśli Ty równiez zwracasz bardzo dużą uwagę na to, co jesz, a w Twojej lodówce przeważają surowe warzywa i owoce; spożywasz ziarna z pełnego przemiału, nie jadasz wędlin, unikasz serów i praktycznie nie zdarza Ci się jadać "gotowców" ilość sodu, która spożywasz w ciagu doby może być zdecydowanie mniejsza. Jeśli zatem Twoje "normalne spożycie soli jest na prawidłowym poziomie (dzięki zdrowej, właściwej sportowcom, diecie) i wynosi ok 6 g soli / dobę a jednocześnie każdego dnia pozbywasz się ok 2-4g soli trenując możesz mieć niedobory sodu.

Zdarzyło Ci się łaknąć słonego smaku po intensywnym wysiłku fizycznym?

Pijesz dużo wody i unikasz napojów izotonicznych (np. ze względu na kalorie, sztuczne barwniki etc.)?

Uważaj. Nie ograniczaj soli na siłę. Niedobory sodu mogą być niebezpieczne ponieważ sód jest pierwiastkiem odpowiedzialnym (obok potasu) za prawidłową pracę serca. Warto zrobić badania krwi pod kątem zawartości sodu. Przy długotrwałym wysiłku uzupełniaj nie tylko płyny ale również elektrolity - wybieraj napoje izotoniczne (mogą być przygotowywane własnoręcznie) zamiast czystej wody.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy