Zaloguj się:

lub  
BIEG FABRYKANTA
 
 

Ból kolan podczas biegania

 

autor: Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl, opublikowano: 25/06/2019

Biegacze bardzo często uskarżają się na ból stawów, szczególnie na bolące kolana. Może pojawić się on zarówno podczas treningu, jak i po jego zakończeniu. Dolegliwości te mogą wynikać z nieprawidłowej budowy stawu, ale bardzo często są wynikiem naszego zaniedbania i bagatelizowania bólu świadczącego o wczesnym uszkodzeniu stawu. Bardzo ważne jest wobec tego to, aby nie bagatelizować jakichkolwiek dolegliwości bólowych, dzięki czemu można uchronić się przed trwałym uszkodzeniem stawu. 

bol kolana bieganie

Co może oznaczać ból kolana? 

Przyczyną bolącego kolana może być nierównomierne obciążenie rzepki, przez co jej bok pracuje częściej niż przyśrodkowa cześć, wynikiem czego jest jej szybsze zużywanie się. Inną przyczyną może być długotrwale siedzenie w pozycji ze zgiętymi kolanami. Taki stały ucisk na rzepkę bardziej doprowadza do powstania odcisku na chrząstce. Kobiety noszące wysokie obcasy także na wystąpienie bólu kolan ze względu na to, że nie są one doprostowywane, przez co nie dociera do nich wystarczająca ilość składników odżywczych i smarujących staw. Budowa kolan także ma znaczenie. W przypadku bocznego ustawienia przyczepu wiązadła rzepki na kości piszczelowej zwiększa się ryzyko uszkodzenia stawu rzepkowo-udowego. Do zaburzeń pracy stawu rzepkowo-udowego mogą przyczynić się skorcony mięsień czworogłowy uda, opóźnienie skurczu, zbyt duży kąt Q, zwiększone napięcie pasma biodrowo piszczelowego, nadmierna pronacja w stawie skokowym i osłabiona siła mięśni pośladkowych. Błędy treningowe także mogą być przyczyną bólu kolan po bieganiu. Dotyczy to zbyt intensywnego treningu, przetrenowanie, biegania po asfalcie, niewłaściwej techniki biegu i nieodpowiednich butów do biegania. 

 

Jak sobie pomóc przy bolących kolanach?

Najważniejszą kwestią przy dolegliwościach bólowych kolan jest to, aby ich nie bagatelizować, tylko odwiedzić lekarza i wykonać odpowiednie badania. Z bólem kolan powinno udać się w pierwszej kolejności do ortopedy po diagnozę lekarską. Czasami konieczna okazuje się być także rehabilitacja. Zaniedbywanie tej kwestii może nie tylko nasilić objawy, ale i doprowadzić do poważnych uszkodzeń stawu. Pomocne okazują się być okładu lodowe na kolano lub z cold-pack. Można kupić specjalną opaskę podtrzymująca rzepkę i sięgnąć po miejscowe środki przeciwbólowe w spray/żelu. Zaleca się zrobić kilkudniową przerwę w treningach i powrócić do nich, zaczynając od przebiegania krótszych dystansów. Bardzo ważne jest także robienie odpowiedniej rozgrzewki przed treningiem.

Należy pamiętać o tym, że maści  i żele, leki przeciwbólowe czy olejki eteryczne są tylko środkami doraźnej formy pomocy. W celu uchronienia się przed ponownym bólem w kolanach, należy wzmocnić mięśnie nóg za pomocą ćwiczeń siłowych, wprowadzić odpowiednią dietę i suplementację, kończyć trening rozciąganiem statycznym, zwiększać obciążenia ostrożnie i powoli oraz rolować całe ciało przy pomocy specjalnego wałka. Pomocnymi ćwiczeniami są przysiady klasyczne i na jednej nodze, wykroki, unoszenie bioder w pozycji leżącej/z jedną wyprostowaną nogą.

Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy