Zaloguj się:

lub  
 
 

5 „dobrych” nawyków, które wcale nie są zdrowe

 

autor: Katarzyna Żbikowska, trener personalny, opublikowano: 19/11/2018

Regularnie trenujesz, regularnie się odżywiasz, trzymasz "dietę", a między posiłkami popijasz wodę. Jesteś "fit" i jesteś z tego dumna. Twój plan jest doskonały, a ty jesteś ekspertką od zdrowego stylu życia. Czy aby na pewno jednak? Czy wszystkie twoje nawyki i zasady, które stosujesz naprawdę służą zdrowiu? Przekonaj się!

 5 nawykow ktore nie sa zdrowe

Picie wody bez ograniczenia

O ile spożywanie wody jest ogólnie zdrowym nawykiem to picie jej na okrągło bez żadnego umiaru (żeby „oszukać” głód i stale się nawadniać) może przynieść skutek raczej negatywny. Nadmiar czystej wody wypłukuje z organizmu sód, który również jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania. Osoby, które przesadzają z piciem wody i wlewają w siebie kilka litrów dziennie mogą mieć nawet zaburzenia rytmu serca. Zamiast wyliczać sobie 2 litry czy więcej wody pij po prostu tyle, żebyś nie była odwodniona. Najlepszym sposobem na monitorowanie nawodnienia jest… obserwacja koloru moczu. Zdrowy powinien mieć jasno-żółtą słomkową barwę. Jeśli jest ciemniejszy - powinnaś pić więcej. Jeśli przezroczysty - nie przesadzaj z piciem wody.

 

Wczesne treningi poranne

Sport o poranku to doskonały pomysł według bardzo wielu osób. I właściwie nie ma w tym nic złego… pod warunkiem, że lubisz ten poranny wysiłek na rozbudzenie, kładziesz się spać odpowiednio wcześnie, nie sprawia Ci kłopotów wczesne wstawanie i twój poranny trening nie jest bardzo intensywny. Naukowcy doszli bowiem do wniosku, że nadmierny wysiłek o poranku może mieć negatywne skutki zdrowotne ponieważ stanowi szok dla organizmu. Ponadto osoby, które zmuszają się do ćwiczeń o poranku bywają niewyspane gdyż za porannym trenowaniem nie idzie wczesne kładzenie się spać. Czasami lepiej dłużej pospać, a trening wykonać po południu lub wieczorem niż trenować kosztem snu i narażać organizm na przewlekły stres. 

 

Popijanie mocktaili

Mocktail to nowa moda, która wkracza do Polski. O czym mowa? O bezalkoholowych drinkach, które mają odświeżać i… dobrze smakować. Mają być alternatywą dla alkoholowych koktajli, które środowisko „fit” od dawna uważa za niezdrowe i niepożądane. O ile faktycznie alkohol w połączeniu ze słodkimi syropami dodawanymi do drinków nie należy do produktów zdrowych to samo usunięcie alkoholu z napoju wcale nie sprawia, że staje się o automatycznie korzystny dla zdrowia! Słodkie napoje to puste kalorie niezależnie od tego czy są wyskokowe czy nie. Zdecydowanie lepiej wypić lampkę czerwonego wytrawnego wina niż wlewać w siebie słodkie koktajle. 

 

Smarowanie się kremami z filtrem przez cały rok

Reklamy kosmetyków, artykuły w kobiecej prasie i specjalne programy dotyczące dbania o skórę od lat trąbią, że promieniowanie UV jest niekorzystne dla zdrowia i powinno się stosować kremy z filtrem, żeby chronić skórę przed przedwczesnym starzeniem się i przed nowotworem. Przesada jednak nigdzie nie jest dobra i również w tym temacie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Smarując się codziennie kremami z filtrem nie dajesz możliwości dostarczenia swojemu organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D - niezbędnej dla zachowania odporności i dobrej formy fizycznej. Najnowsze badania dowodzą, że każdego dnia powinno się wystawić twarz na ekspozycję słońca na przynajmniej 10 minut. W naszym klimacie w miesiącach jesienno-zimowych brak słońca często prowadzi do niedoborów tej cennej witaminy. Dodatkowe „zakrywanie” twarzy kremem z filtrem nie prowadzi do niczego dobrego. 

 

Jedzenie niskotłuszczowych posiłków

Chcąc się odchudzić wiele kobiet przechodzi na dietę niskotłuszczową. To ogromny błąd ponieważ tłuszcze są w diecie bardzo potrzebne. Ich niedobory powodują ograniczone przyswajanie witamin (rozpuszczalnych w tłuszczach właście np. A czy E). Poza tym zbyt mało tłuszczu w diecie rozregulowuje gospodarkę hormonalną i może w dłuższej perspektywie czasu mieć poważne skutki zdrowotne. Zamiast "odchudzać" wszystko co jesz spozywaj urozmaicone, jaknajmniej przetworzone posiłki. Dodawaj oliwy z oliwek do warzyw, smaruj chleb pełnowartościowym masłem (w opozycji do margaryny, która zawiera tłuszcze utwardzone trans) i nie unikaj tłustych ryb, awokado czy nawet kawałka tłustszego mięsa od czasu do czasu. Nikt nie mówi tu o pochłanianiu golonki ze skórą, ale żywienie się wyłacznie odchudzoną piersią z drobiu wcale nie jest takie zdrowe jak się może wydawać.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy