Zaloguj się:

lub  
 
 

Trening interwałowy na bieżni, czyli szybko, mocno i do celu...

 

opublikowano: 24/01/2020

Trening interwałowy to nic innego jak trening o zmiennym tempie, gdzie szybsze części wykonywane są naprzemiennie z wolnymi. Kluczowym jest, by tak rozłożyć siły, żeby za każdym razem szybszą część wykonywać w tym samym, stałym tempie. Przy szybszej partii tętno powinno wynosić około 90 % tętna maksymalnego, określonego dla danej grupy wiekowej, odpoczynek służy zaś przygotowaniu do kolejnego szybkiego seta. Co ważne w trakcie odpoczynku nie wolno stać, powinno się bez przerwy wykonywać ćwiczenia o mniejszej intensywności, na przykład marsz lub trucht. Najprostszym ćwiczeniem, z którego można ułożyć trening interwałowy, jest bieg w terenie lub bieg na bieżni. 

 trening interwalowy na biezni

Interwały na bieżni

Bieżnia to prosty w obsłudze, popularny i jednocześnie uniwersalny sprzęt, na którym łatwo można skomponować różnorodny trening zarówno dla osoby początkującej, jak i zaawansowanej w podbojach treningowych. Mimo uniwersalności trening na bieżni przynosi świetne rezultaty, a prostota sprawia, że jest jednym z ulubionych sprzętów na siłowniach. Marsz, bieg, trucht, sprint… wszystkie te techniki są nieobce taśmie treningowej. Z powodzeniem można więc również trenować na niej interwały. Bieżnia będzie dobrym rozwiązaniem, kiedy pogoda nie dopisuje lub jako urozmaicenie treningu w klubie fitness. Dużym ułatwieniem będzie możliwość wyboru na komputerze bieżni interwałowego programu predefiniowanego. Przy jego zastosowaniu w trakcie ćwiczeń bieżnia sama będzie zmieniała tempo, nachylenie i opór na bardziej lub mniej intensywne odcinki, a Ty będziesz mógł skupić się na tym, by dać z siebie wszystko. Najprostszy schemat interwału wykonywanego na bieżni to 10-15 sekund szybkiego biegu, a następnie 20-30 sekund truchtu lub szybszego marszu. Taki schemat należy powtarzać uzależniając ilość powtórzeń od ogólnej formy trenującego. Oczywiście ten prosty plan można urozmaicać np. poprzez zmiany poziomu nachylenia bieżni lub modyfikując jego długość.

 

Zalety treningu interwałowego na bieżni

Biegowy trening interwałowy, również ten na bieżni, przeznaczony będzie dla osób ambitnych. Nie oznacza to jednak, że muszą być to osoby zaawansowane. Trening ten charakteryzuje się tym, że może być złożony z różnych ćwiczeń, wykonywanych przy zastosowaniu zróżnicowanego tempa dostosowanego do możliwości ćwiczącego.  Oznacza to, że nawet osoba początkująca będzie mogła wykonać trening interwałowy. Zalety treningu interwałowego na bieżni dostrzegli już dawno światowej klasy biegacze, włączając interwały do swojego planu treningowego poza sezonem startowym. Dzięki temu rodzajowi treningu poprawisz znacznie kondycję, wytrzymałość i szybkość. Równie ważny, co aspekt fizyczny treningu interwałowego jest aspekt psychologiczny. Trening interwałowy pokazuje jak ważna jest walka z samym sobą i własnymi słabościami, uświadamia do jak dużego wysiłku jesteśmy zdolni oraz wzmaga siłę charakteru.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy