Zaloguj się:

lub  
 
 

Czas na maraton!

 

autor: Katarzyna Żbikowska-Jusis, opublikowano: 07/08/2017

Biegasz już od jakiegoś czasu, poprawiłaś formę, z dumą nazywasz siebie biegaczką i cieszysz się każdym kolejny treningiem. Twoi znajomi biegają maratony, zachęcają cię i w końcu myślisz sobie, że w sumie to ty też chciałabyś mieć „zaliczony” ten magiczny maraton, o którym wszyscy wkoło tyle gadają. Oczyma wyobraźni widzisz siebie jak dumnie przekraczasz linię mety i stajesz się taką „prawdziwą” biegaczką – maratonką! Zanim jednak zapiszesz się na pierwszy lepszy maraton sprawdź czy na pewno jesteś już na to gotowa.

czas na maraton

Czy jesteś gotowa przebiec maraton?

Fantastycznie, że chcesz przebiec 42km i 195m. Tak – tyle właśnie liczy maraton i tyle będziesz musiała pokonać na własnych nogach. Biegiem. Można oczywiście robić sobie przerwy na marsz lub na napicie się na punkcie odżywczym, ale… pomyśl… czy nie lepej byłoby PRZEBIEC maraton? Coraz więcej ludzi startuje w maratonach na całym świecie, a limity czasu zdecydowanie się wysłużyły. W zasadzie każdy zdrowy człowiek może pokonać ten dystans przy odrobinie przygotowań. Prawda jest jednak taka, że istnieje różnica między pokonaniem maratonu a przebiegnięciem maratonu. I stawiamy na to, że warto jednak go przebiec!

Zanim więc wpłacisz wpisowe na pierwszy lepszy maraton zadaj sobie podstawowe pytanie – czy jestem gotowa żeby przebiec 42km i 195 metrów? I nie chodzi oczywiście o to czy jesteś gotowa fizycznie już dzisiaj przebiec taki dystans. Chodzi o to, czy Twoje ciało jest gotowe na wysiłek związany z przygotowaniem się do maratonu oraz czy Twoja psychika jest gotowa podjąć to wyzwanie. Zanim powiesz „tak” lub „nie” odpowiedz sobie na kilka pomocniczych pytań

Czy biegasz wystarczająco długo, aby zacząć przygotowania do maratonu?

Powinnaś biegać regularnie (minimum 3 razy w tygodniu przez około godzinę) przynajmniej przez rok przed zaczęciem treningu do maratonu. Dlaczego? Ponieważ mniej więcej tyle czasu potrzebuje Twoje ciało, aby przyzwyczaić się do wysiłku i wzmocnić na tyle, żeby zwiększenie kilometrażu podczas przygotowań do maratonu nie skończyło się od razu kontuzją. Ponad 42 kilometry biegu po asfalcie to naprawdę niemałe wyzwanie. Oczywiście można wystartować w maratonie nie mając takiego stażu biegowego, ale ryzyko kontuzji jest wówczas o wiele większe. Jeśli chcesz cieszyć się bieganiem przez długie lata zdecydowanie lepiej stopniowo zwiększać wyzwania.    

Czy jesteś zdrowa?

Jeśli biegasz regularnie to odpowiedź na to pytanie najczęściej będzie twierdząca. Jeśli jednak masz jakiekolwiek wątpliwości co do fizycznych możliwości Twojego organizmu rozwiej je zanim podejmiesz się przygotowań do biegu maratońskiego. Chodzi tutaj przede wszystkim o sprawność serca. Szczególnie jeśli nie biegasz od młodych lat i jesteś trochę bardziej zaawansowana wiekiem. Lepiej zrobić badania (morfologia, EKG, może echo serca) niż ryzykować.

Czy jesteś w stanie zorganizować sobie czas na treningi?

Nie oszukujmy się – przygotowanie do maratonu wymaga więcej czasu niż regularne bieganie dla zdrowia. I nie chodzi tutaj tylko o ilość treningów w tygodniu, ale przede wszystkim o ich długość. Możesz dobrze przygotować się do maratonu biegając 4 razy w tygodniu. Jednak te cztery treningi muszą obejmować odpowiedni kilometraż. Jeden z treningów w tygodni musi być dłuższy i w szczytowej fazie będzie trwał nawet 3 godziny. Jesteś w stanie wygospodarować tyle czasu? Najpewniej tak, bo czas jest zawsze kwestią dobrej organizacji. Musisz jednak mieć pewność, że twój plan treningowy nie będzie kolidował z innymi ważnymi obowiązkami. Nie podejmuj się przygotowań do maratonu jeśli w tym samym czasie masz ważny projekt w pracy, który wymaga długich nadgodzin. Najpierw zaplanuj, potem działaj.

Czy masz w życiu względny spokój?

Trening do maratonu jest wymagający. I nie zawsze wiąże się wyłącznie z czystą przyjemnością. Oczywiście – samo bieganie świetnie relaksuje, pomaga pozbyć się stresów i oczyszcza umysł. Jednak jeśli realizujesz plan treningowy, w którym masz do wykonania konkretne jednostki treningowe może być to wyzwaniem, które będzie generowało stres. Niektóre treningi do maratonu po prostu musisz wykonać i może być tak, że będziesz czuła znużenie i niechęć. Jeśli do tego masz w życiu inne silnie stresujące bodźce (np. w pracy czy życiu osobistym) może być tak, że w pewnym momencie nie udźwigniesz tego wszystkiego i będziesz chciała się poddać. Oczywiście – nikt nie jest w stanie przewiedzieć przyszłości, ale  zaczynając przygotowania do debiutu w maratonie lepiej żebyś miała raczej „spokojną głowę”.

Dlaczego chcesz przebiec maraton?

To kluczowe pytanie ponieważ od odpowiedzi na nie będzie zależało to, czy zasznurujesz buty i pójdziesz na 20 – o kilometrowy trening czy „przełożysz to na później” (czytaj - odpuścisz sobie) ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe, zmęczenie, wyjście z koleżankami na kawę etc. Musisz szczerze odpowiedzieć sobie dlaczego chcesz przebiec te 42 kilometry i 195 metrów. Jeśli tylko dlatego, że Twoja koleżanka przebiegła maraton albo dlatego, że Twoi znajomi z klubu biegowego wszyscy planują starty w maratonie... to za mało. To TY MUSISZ TEGO CHCIEĆ. Tak prawdziwie, od środka, bo tylko wtedy będziesz mieć motywację do ciężkiej pracy jakiej wymaga przygotowanie do maratonu i w końcu ukończenie go.

Czy wierzysz, że dasz radę przebiec maraton?

Jeśli Twoja odpowiedź brzmi „tak” to na pewno tak jest. Jeśli twierdzisz, że „nie” lub się wahasz – zastanów się dlaczego. Czy dlatego, że obiektywnie biegasz zbyt krótko i nie masz żadnego doświadczenia startowego? Jeśli tak to przemyśl swoją decyzję. Na pewno lepiej zaliczyć najpierw kilka półmaratonów i kilka dyszek. A może obawiasz się, bo twoja rodzina próbuje odwieść cię od tego pomysłu i wmawia ci, że nie dasz rady? Nie słuchaj takich rzeczy. Jeśli tylko uwierzysz w siebie na pewno znajdziesz w sobie siłę, żeby sprostać każdemu wyzwaniu! Pierwsza połowę maratonu biegnie się nogami, drugą połowę biegnie się głową. Więc najważniejsze jest twoje nastawienie i wiara w sukces. Powodzenia!

 

Zrób PLAN TRENINGOWY i przygotuj się do maratonu lub zgłoś się po pomoc do doświadczonego trenera personalnego, który przygotuje Ci plan treningowy.

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy