Zaloguj się:

lub  
 
 

Jak zacząć biegać po 50?

 

autor: Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl, opublikowano: 18/04/2017

Na pytanie kiedy można zacząć biegać jest tylko jedna odpowiedź, a mianowicie - zawsze. Oczywiście wymaga to odpowiedniego przygotowania fizycznego i psychicznego, ale metryczka wiekowa nie stanowi tutaj większego problemu. Bieganie to idealny sposób na zachowanie sprawności fizycznej i intelektualnej przez długie lata. Oczywiście osoby, które zdecydują się nagle założyć buty i pognać przed siebie, po tym jak przez kilka lat prowadziło się siedzący tryb życia i stroniło od aktywności fizycznej powinny odtrożnie podejść do tematu. Wraz wiekiem obniża się nasza sprawność, dlatego też konieczne jest stopniowe nabieranie kondycji. Po wykluczeniu poważnych chorób i przeciwwskazań można podjąć się umiarkowanego wysiłku fizycznego. Czy zatem bieganie po 50. roku życia jest bezpieczne dla kobiety? Jak zacząć i o czym warto pamiętać?

 zaczac biegac po 50

Biegaczki po pięćdziesiątce – od czego zacząć?

Jeśli dojrzała kobieta zdecyduje się na podjęcie aktywności fizycznej, jaką jest bieganie, to jeszcze zanim zacznie, powinna ona przeanalizować swój stan fizyczny i psychiczny. Nadwaga i permanentny brak ruchu zwiększają ryzyko kontuzji i urazów w przypadku zbyt gwałtownego wprowadzania ruchu. Najlepiej byłoby udać się do lekarza po poradę i przeprowadzić podstawowe badania laboratoryjne, dzięki czemu możliwe będzie wykluczenie wszelkich przeciwwskazań do biegania. Metoda małych kroków sprawdzi się tutaj idealnie. Nagłe wprowadzenie restrykcyjnych diet i zbyt intensywnych zestawów ćwiczeń mogą bowiem szybko ostudzić zapał biegaczki i przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Zaleca się więc rozpoczęcie od lekkich ćwiczeń cardio i wprowadzenia stopniowych zmian w dotychczasowych nawykach żywieniowych. Bieganie ma to do siebie, że nie potrzebujemy do tego żadnego specjalistycznego sprzętu i można przebiec się niezależnie od pory roku, gdyż wszystkie są odpowiedniego dla tego typu aktywności.

Jak biegać i o czym pamiętać?

Jako, że wraz z upływem czasu zmniejszają się nasze zdolności szybkiej regeneracji, to bardzo ważne jest stopniowe angażowanie się w trening i robienie sobie dłuższych przerw między sesjami. Na początek z pewnością wystarczą wolne przebieżki trzy razy w tygodniu, które zawsze powinny być poprzedzone rozgrzewką i zakończone rozciąganiem.

Po pewnym czasie regularnego biegania kobiety wyraźnie odczują przypływ energii oraz zwiększoną wytrzymałość organizmu sprawność ciała. Trzeba pamiętać o tym, że wraz z wiekiem zaczyna zmniejszać się masa mięśniowa i ilość włókien szybko kurczliwych, które odpowiadają za szybkość. Bieganie to skuteczny sposób na zwiększenie szybkości i siły, dzięki czemu można spowolnić proces starzenia. W związku z tym oprócz swobodnego truchtu warto wprowadzić do treningów także ćwiczenia siłowe oraz te wzmacniające mięśnie i stawy.

Niezwykle ważne po bieganiu jest danie sobie wystarczającej ilości czasu na odpoczynek. Dlatego też zaraz po treningu powinno się robić stretching. Bardzo ważne są także przerwy między treningami, regenerująca dawka snu, spożywanie dobrze zbilansowanych posiłków opartych na żywności jak najmniej przetworzonej. Zaleca się wprowadzić do diety warzywa, owoce, kasze, ziarna i orzechy. Oprócz tego organizm można zregenerować, systematycznie korzystając z sauny, masaży i kąpieli solankowych. W przypadku wystąpienia przykurczy mięśni na skutek wielu lat spędzonych statycznie warto odwiedzić fizjoterapeutę, jeśli ruch sprawia ból. Dzięki temu ciało zostanie rozluźnione, a ponadto otrzymamy indywidualny zestaw ćwiczeń wzmacniających, co pozwoli uniknąć nieprzyjemnych w skutkach kontuzji.

 

Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (1)

  • Napisany przez Irena, 10/05/2017 8:59am (7 miesiące temu)

    Bardzo ciekawy artykuł. Zastanawiam się czy, gdy nie ma przeciwskazań do biegania to później również trzeba się konsultować regularnie? Moja znajoma zachwala sobie klinikę Kręg-Clinic, do której chodzi systematycznie. Ostatnio postanowiłam, że przyłączę się do niej i będziemy biegać razem. Czy biegając około 3-4 razy w tygodniu jest wskazana wizyta u specjalisty i masaże?

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy