Zaloguj się:

lub  
BIEG FABRYKANTA
 
 

Lagom, Kaizen i 66 dni – czyli jak zmienić cel w działanie

 

opublikowano: 16/02/2017

O tym, że jesteśmy wytrwali w wyznaczaniu sobie celów i w dużej mierze niekonsekwentni w osiąganiu tych założeń, już wiemy. Wskazują na to statystki. Jak wynika z badań CBOS, przeprowadzonych na koniec 2016 roku, tylko niespełna 10% Polaków realizuje wcześniej postawione zadania, pozostali rezygnują już na początku. Dlaczego? Zbyt ambitny cel nas paraliżuje, przez co często pozostaje tylko w sferze pragnień. A o czym marzymy najczęściej? Według najnowszych badań, o uprawianiu sportu (36%), redukcji masy ciała (25%) i zdrowszej diecie (19%). Chcemy poprawić wygląd i czuć się lepiej. W tym wszystkim brakuje nam jednak odpowiedniej równowagi, konsekwencji i sprawdzonej metody, która pomoże wypracować zdrowe nawyki, a następnie zamienić je w styl życia.

osiagnac cel3

Lagom – czyli złoty środek

Łacińskie, aurea mediocritas i duńskie słowo lagom posiadają wspólne założenie – we wszystkim szukaj złotego środka. Lagom w dosłownym tłumaczeniu oznacza „nie mniej, nie więcej”. Dotyczy to nie tylko sfery zawodowej i wykonywanych obowiązków. Równowaga i umiar to podstawa aktywnego i zdrowego życia.

- Jeżeli mamy od czegoś zacząć, to warto rozpocząć od budowania równowagi w naszym życiu. Stabilność daje nam niezwykły komfort i pozwala prawidłowo funkcjonować. Filozofia umiarkowania, jaką jest lagom, to przede wszystkim dbanie o to, by nie przesadzić w żadną stronę. Odpowiednią ilość czasu spędzamy w pracy i z rodziną, otaczamy się tylko potrzebnymi rzeczami, jesteśmy usatysfakcjonowani z tego, co mamy i nie zazdrościmy. Kiedy osiągamy równowagę, stajemy się silniejsi. Możemy wybierać nowe cele i je osiągać – mówi Marta Rolnik-Warmbier, psycholog Columna Medica.

 

Kaizen – czyli małymi krokami do celu

Uprawianie sportu, utrata wagi i odpowiednia dieta – większość postanowień charakteryzuje fakt, że trudno osiągnąć je w krótkim czasie. Specyfikę wyzwania i brak prawidłowego planowania wymagającego konsekwencji sprawia, że szybko się zniechęcamy. Tymczasem warto postawić na jeden cel i rozłożyć go na czynniki pierwsze. W myśl metody Kaizen, powinniśmy skupić się na mniejszych rzeczach, które pomogą nam osiągnąć zamierzony efekt.

- Jeżeli chcemy zmienić sposób żywienia, nie możemy postępować radykalnie i drastycznie, licząc na szybki efekt. Najlepszym wyjściem jest metoda małych kroków. Punktem wyjścia powinna być konsultacja z dietetykiem wykonanie podstawowych badań krwi, a niejednokrotnie także mikroflory jelit czy testów na alergię pokarmową. To bardzo ważny element na drodze do naszego celu, bo pozwala precyzyjnie określić, w jakim stanie jest nasz organizm i jakie składniki pożywienia mu szkodzą. Kolejnym krokiem jest dobranie właściwie zbilansowanej diety, która dostarczy naszemu organizmowi energię, poprawi metabolizm i zadba o prawidłowe funkcjonowanie. Metodą małych kroków możemy poprawić sposób odżywiania, a przy tym pozbyć się kilku kilogramów – mówi Justyna Walerowska-Madej, dietetyk Columna Medica.

Jednorazowe działanie rzadko przynosi oczekiwane rezultaty, a próba zbyt szybkiego wprowadzenia drastycznych zmian może być niekorzystna dla zdrowia. Wiedzą o tym osoby, które schudły w bardzo krótkim czasie i zmagały się z efektem jo-jo. To nie stracone kilogramy a konsekwencja w dalszym przestrzeganiu zdrowych zachowań, determinuje sukces diety. Nie powinna być postrzegana jako czasowe restrykcje, lecz jako jeden z elementów stylu życia. Wyeliminowanie niektórych przyzwyczajeń może pomóc nam w stopniowym osiąganiu celów, ale nie obędzie się też bez wdrażania innych nawyków, w tym systematycznego ruchu.

 

66 dni na wypracowanie konsekwencji

Według teorii budowania nawyków stworzonej przez badaczy z University College London, potrzebujemy około 66 dni do zautomatyzowania nowego zachowania. Początki zazwyczaj postrzegane są bardzo optymistycznie, ponieważ jesteśmy zmotywowani, a wyobrażenie „nowych siebie” dostarcza dodatkowy impuls. Kiedy jednak nie widzimy wyraźnych efektów, szybko się zniechęcamy, najczęściej obarczając winą słomiany zapał. Niesłusznie. Z silną wolą jest jak z mięśniami – im częściej pracujemy nad jej kondycją, tym jest silniejsza. Wzmacnianiu naszej determinacji sprzyjają nowe technologie. Innowacyjne urządzenia i aplikacje na bieżąco monitorują nasze postępy, jednocześnie zwiększając wolę walki.

 

Mobilny wspomagacz

Badają tętno, prędkość, tempo, dystans, czas i liczbę spalanych kalorii, a tryb wielodyscyplinowy umożliwia monitorowanie biegu, jazdy na rowerze czy pływania. Aplikacje mobilne, bo o nich mowa, poprzez stałe przekazywanie informacji o efektach wykonanej pracy, stanowią skuteczne narzędzie w budowaniu konsekwencji.

- Tego typu aplikacje ze względu na swoją mobilność stanowią coraz częstsze wsparcie w realizacji planów treningowych. Oczywiście aplikacje nigdy nie zapewnią fachowej rady doświadczonego eksperta, który dobiera treningi do indywidualnych możliwości uwzględniając szereg czynników, które program nie jest w stanie zweryfikować. Z moich obserwacji wynika, że takie rozwiązania służą doskonale do monitorowania postępów i weryfikowania dzięki nim planów treningowych. Coraz więcej trenerów personalnych zaleca tego typu rozwiązania. Nie bez znaczenia jest tutaj również aspekt społecznościowy. Dzielenie się swoimi wynikami na portalach, bądź rywalizacja z innymi użytkownikami aplikacji, silnie motywuje do dalszych działań. Jak widać rywalizacja w fitnessie sprawdza się doskonale – dodaje Witold Gluck, trener personalny Columna Medica.

 

Ziarnko do ziarnka…

Myśląc o postanowieniach noworocznych warto pamiętać, że obrane przez nas cele powinny być klarowne i mierzalne. Zrezygnujmy ze „zdrowego odżywiania” na rzecz np. zamiany porannej kawy na wodę z cytryną, a sok z kartonu na ten świeżo wyciskany. Nasz organizm nie odczuje rygorystycznych zmian, a my stopniowo będziemy mogli wprowadzać kolejne nawyki, które po 66 dniach staną się dla nas stylem życia.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy