Zaloguj się:

lub  
BIEG FABRYKANTA
 
 

Jak oddychać podczas biegania?

 

autor: Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl, opublikowano: 16/08/2017

Poprawne oddychanie podczas biegania jest niewątpliwie jedną z najważniejszych czynności, która pozwala biegaczowi w 100% wykorzystać możliwości swojego organizmu. Często początkujące biegaczki pytają – jak własciwie oddychać podczas biegania? Podpowiadamy więc dlaczego prawidłowe oddychanie jest tak bardzo ważne dla biegaczy i jak skutecznie poprawić sprawność swoich płuc.

jak oddychac

Prawidłowa technika oddychania

Dzięki opanowaniu prawidłowej techniki oddychania można bardzo wiele zyskać i to nie tylko podczas biegania, ale również podczas wielu innych czynności fizycznych takich jak np. pływanie, jazda na rowerze, czy zwykły trening na siłowni. Prawidłowy rytm podczas oddychania to 2-2 (dwa kroki na wdech i dwa kroki na wydech). Taki model oddychania proponują najwięksi specjaliści od biegania, ponieważ to właśnie on gwarantuje najlepszy poziom poboru tlenu. Bardzo wielu zaawansowanych sportowców korzysta również z oddychania w rytmie 3-3. Pamiętać należy o tym, że nasz organizm sam najlepiej wie jak ma oddychać, dlatego też nie należy na siłę mu tego tłumaczyć, zwłaszcza jak mówimy o bieganiu amatorskim.

Dlaczego prawidłowe oddychanie jest tak bardzo ważne?

Jeżeli chodzi o profesjonalne i amatorskie bieganie, to oddychanie w czasie biegania ma olbrzymi wpływ nie tylko na jakość naszego treningu, ale również na nasze bezpieczeństwo. Konsekwencją złej techniki oddychanie jest nie tylko szybsze zmęczenie i uczucie kłucia w brzuchu, ale również łapczywe łapanie powietrza nawet po przebiegnięciu kilku metrów. Przez takie dolegliwości można bardzo szybko zniechęcić się do biegania. Dzięki dobrej technice oddychania nasz codzienny trening będzie bardziej wydajny i co najważniejsze mniej męczący dla organizmu.

Jak prawidłowo oddychać podczas biegania?

Podczas biegania objętość wdychanego i wydychanego powietrza w skrajnych wypadkach może być nawet 15 razy większe niż w trakcie spoczynku. Jak powszechnie wiadomo wraz z wzrostem intensywności pracy naszych mięśni, automatycznie wzrasta zapotrzebowanie na tlen. Każdy kto rozpoczyna swoją przygodę z bieganiem, musi tak naprawdę nauczyć się zupełnie nowych ruchów. Warto w pierwszej kolejności skupić się nad tym, aby proces oddychania wspomagać zawsze przeponą, a nie tylko samą klatką piersiową. Jest to najczęstszy błąd, który niestety popełnia większość początkujących biegaczy. Oddychanie wyłącznie klatką piersiową niestety powoduje napięcie ramion, przez co niepotrzebnie tracimy masę cennej energii.

Oddychanie nosem, czy ustami?

W dzisiejszych czasach istnieje bardzo wiele teorii na temat tego, jak powinno się prawidłowo oddychać. Niektóre teorie zakładają, że podczas codziennego biegania powietrze należy wdychać wyłącznie nosem, a wydech robić ustami. Pamiętać należy jednak o tym, że oddychając równocześnie nosem i ustami zdecydowanie łatwiej będzie nam pobrać odpowiednią ilość powietrza i dostarczyć ją do płuc. Oddychanie wyłącznie przez nos, to doskonała propozycja dla tych osób, które uprawiają trening, który wymaga niższej intensywności. Przykładowo podczas jogi ilość tlenu, który należy dostarczyć do płuc nie musi być tak wysoki, jak podczas biegania na długie dystanse.

 

Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy