Zaloguj się:

lub  
 
 

Zakwaszenie - co to jest i czy faktycznie ma takie duże znaczenie?

 

autor: Dorota Traczyk, www.dieta-sportowca.com, opublikowano: 14/12/2015

Zakwaszenie, dieta alkaliczna, dieta zasadowa, odkwaszanie organizmu - te terminy przewijają się w ostatnich miesiącach przez cały internet i chyba wszystkie magazyny związane ze zdrowym stylem życia. O co tak naprawdę chodzi? Czy faktycznie jest tak, że niektóre produkty są niekorzystne, a inne korzystne dla równowagi naszego organizmu? A może to kolejny żywieniowy mit i nie trzeba przesadzać z trzymaniem się reguł? Na te najczęsciej zadawane przez was pytania odpowiada  dietetyczka, Dorota Traczyk (www.dieta-sportowca.com)

 dieta odkwaszajaca

Od jakiegoś czasu bardzo modne są diety „odkwaszające” czy „zasadowe”. O co chodzi? Co to znaczy „zakwaszenie organizmu”?

W teorii – zakwaszenie oznacza stan, w którym znajduje się organizm na skutek zbyt dużego spożycia produktów obniżających pH w stosunku do zbyt małego spożycia produktów alkalizujących oraz przewlekłego stresu i zbyt małej ilości snu. Może prowadzić do poważnych chorób.

W praktyce jest to jednak teoria wątpliwa, ponieważ nasze organizmy wyposażone są w naturalne bufory (funkcję tę pełnią nerki i płuca). Krew tętnicza musi stale utrzymywać pH w zakresie 7,35-7,45. pH moczu zmienia się razem z dietą i tak u wegetarian oraz osób spożywających w największej ilości rośliny – jest bardziej zasadowy (ja wyższe pH), a u osób lubujących się w dużej ilości mięsa / słodyczy będzie bardziej kwaśny. To jest jeden ze sposobów, w jaki nasz organizm kontroluje równowagę kwasowo-zasadową – wydala nadmiar wodoru, aby utrzymać stałe pH krwi. Drugim sposobem jest oddychanie.

Czyli nie ma większego znaczenia czy jemy produkty zakwaszające czy zasadowe?

Ma znaczenie, ale to bardzo rozbudowany temat. Ma znaczenie głównie dlatego, że produkty zasadowe są zdrowe, dostarczają nam zarówno makroskładników jak i witamin oraz składników mineralnych. Są ich naturalnym źródłem, wspomagają usuwanie zbędnych produktów przemiany materii dzięki chociażby obecności rozpuszczalnego błonnika pokarmowego. Nie chodzi tu wyłącznie o pH, ale o ogólną wartość odżywczą spożywanych pokarmów. Dieta powinna być zbilansowana

Co należy jeść aby zachować odpowiednią równowagę kwasowo- zasadową w organizmie?

Dużą ilość świeżych warzyw, owoce – nawet te kwaśne w smaku. Alkalizujące pH mają także produkty mleczne.

A jakie produkty najbardziej „zakwaszają nasz organizm”?

Mięso, cukier, produkty wysokoprzetworzone i zboża (wszystkie, poza prosem /kaszą jaglaną).

Czy można „przesadzić z odkwaszaniem i jedząc np. za dużo owoców i warzyw spowodować kłopoty z żołądkiem?

Nie wybierajmy witaminy C w ilości hurtowej, bo może nam zaszkodzić. Naturalne owoce i warzywa, dokładnie i powoli spożywane nie powinny spowodować problemów u zdrowej osoby.

Niektóre biegaczki skarżą się na tzw. zgagę. Czy ma to związek z „zakwaszeniem” organizmu?

Niekoniecznie. Może mieć to związek ze zbyt krótkim czasem wybrania się na trening po jedzeniu, dużą ilością kofeiny, zwiększonym stresem. Może być też związane z niewystarczającą lub zbyt dużą ilością wydzielanego kwasu żołądkowego.

Jeśli wykluczono chorobę wrzodową żołądka to czy przyczyną bólów żołądka może być zła dieta?

Zła dieta, tzw. „śmieciowe” jedzenie, zbyt wysoki stres psychiczny i fizyczny.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy