Zaloguj się:

lub  
 
 

Suplemantacja - tak czy nie?

 

autor: Patrycja Michałowska, dietetyk 4Faces, opublikowano: 25/04/2019

W ostatnich latach fitness oraz treningi siłowe zyskują coraz większą popularność. Dużo mówi się o korzyściach płynących z tego typu aktywności, a portale społecznościowe przepełnione są zdjęciami pięknych „fit” sylwetek, naturalnego jedzenia i „obowiązkowej” suplementacji. Tu pojawia się pytanie: czy spożywanie suplementów diety faktycznie jest konieczne? Suplementowanie należy traktować rozważnie, ponieważ zarówno niedobory pokarmowe, jak i nadmiar substancji aktywnych może być szkodliwy dla organizmu. Jakie środki warto wybrać i kiedy je przyjmować?

 suplementy diety

Rynek suplementów diety przeznaczonych dla sportowców jest ogromny. Dlatego zacznijmy od tego, że warto spożywać środki o potwierdzonym, pozytywnym działaniu na organizm człowieka. Według Australijskiego Instytutu Sportu, który od lat prowadzi liczne badania wpływu sportowych suplementów diety, takie działanie wykazują: kofeina, β-alanina, dwuwęglan sodu, kreatyna oraz sok z buraka. Sama lista jest zatem dość krótka.

 

Najlepszy suplement – zbilansowana dieta

Suplementy nigdy nie powinny stanowić zamiennika w diecie, a jedynie odpowiadać na deficyt, który ciężko uzupełnić zróżnicowanymi posiłkami. Dlatego bardzo istotną kwestią jest zastosowanie najpierw zbilansowanych, opracowanych pod okiem specjalisty zasad odżywiania, a dopiero później odpowiedni dobór suplementów. Poza wymienionymi wcześniej środkami, stosowanymi często zamiennikami posiłków są odżywki białkowe, shake’i, batony sportowe, żele oraz napoje izotoniczne lub energetyczne. Polecam zażywać je raczej w sytuacjach, gdy zabraknie czasu i możliwości na zbilansowany posiłek lub kiedy trzeba szybko uzupełnić energię. Oczywiście, idealnym rozwiązaniem byłoby rozpoczęcie swojej aktywności od konsultacji ze specjalistą, który po wykonaniu podstawowych badań krwi i po przeanalizowaniu dotychczasowego sposobu odżywiania się, wprowadzi zmiany oraz ewentualnie potrzebną suplementację. Niestety, w praktyce nie zawsze tak to wygląda. Naturalnie, poza wymienionymi suplementami dla sportowców,  jeśli nie jesteśmy w stanie pokryć zapotrzebowania na witaminy czy składniki mineralne, warto również pomyśleć o wyrównaniu niedoborów. 

 

Poniżej przykładowa suplementacja dla osoby trenującej 3-4 razy w tygodniu:

  • Alkagen – wspomaga równowagę kwasowo-zasadową organizmu, wpływa na moc oraz wytrzymałość. Najlepiej spożywać preparat w dawkach podzielonych po posiłkach.
  • Carbo nox – napój węglowodanowo-witaminowy, idealny podczas treningu w celu uzupełnienia glikogenu, witamin i składników mineralnych.
  • Izolat białka serwatkowego – jest idealnym uzupełnieniem diety w białko lub opcją na szybki posiłek po treningu (oczywiście w połączeniu z węglowodanami).
  • Kofeina – jeśli przed treningiem potrzebujemy pobudzenia, 30 minut przed wypijmy „małą czarną” (najlepiej z ekspresu) lub wybierzmy kofeinę w kapsułkach.

 

Należy pamiętać, że suplementację powinno dobierać się indywidualnie pod okiem dietetyka według zapotrzebowania danej osoby i w relacji do odpowiednio zbilansowanej diety. W przeciwnym razie możemy osiągnąć efekt odwrotny do oczekiwanego. Zupełnie inaczej dobiera się suplementację dla sportowców wyczynowych.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy