Zaloguj się:

lub  
 
 

Śniadanie - najważniejszy posiłek

 

autor: Katarzyna Żbikowska, matariały Herbalife, opublikowano: 08/11/2017

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia, jego pozytywne rezultaty odczuwamy cały dzień. W dłuższej perspektywie, regularne śniadania wpływają pozytywnie na nasze mięśnie oraz pomagają utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi.

Jesli biegasz wcześnie rano wystarczy, że zaczniesz dzień od banana, kromki chleba z miodem lub szklanki soku. Jednak zaraz po treningu powinnaś zjeść pełnowartościowe śniadanie bogate w białko, witaminy, mikro i makro- elementy i weglowodany. Tylko zbilansowany posiłek zapewni Ci wszystkie wartości odżywcze.

 sniadanie 2

ŚNIADANIE - ZDROWY NAWYK 

79% Polaków spożywa śniadania regularnie. Z jednej strony to dużo,  z drugiej wciąż za mało, by poprawić stan zdrowia naszego społeczeństwa. Liczba ta utrzymuje się mniej więcej na takim samym poziomie od 2010 roku*. Mimo coraz większego dostępu do wiedzy związanej ze skutkami nieodpowiedniego odżywiania – perspektywy są mało obiecujące. Ponad 40% dzieci i młodzieży w wieku 12-19 lat nie jada śniadań**. Tymczasem złe nawyki żywieniowe kontynuowane przez lata – wpływają nie tylko na nasze samopoczucie, ale mogą też doprowadzić nasz organizm do ruiny.

Śniadanie to pierwszy posiłek po nocnym odpoczynku. Po około  10 godzinach postu powinniśmy dostarczyć organizmowi tego czego potrzebuje najbardziej – potężnej dawki składników odżywczych, które będą uwalniały energię przez cały dzień. Śniadanie powinno być nie tylko rutyną, ale naszym własnym wyborem – szczególnie pod względem produktów, którymi zaczynamy dzień. Tylko świadomie dobrany jadłospis może stać się fundamentem naszej diety na lata.

 

4 POWODY, DLA KTÓRYCH WARTO JEŚĆ ŚNIADANIA

Śniadanie daje nam paliwo na cały dzień, dobrze dobrana dieta gwarantuje dobre samopoczucie – a tym samym po prostu daje nam energię do życia. To jednak nie wszystko. W dłuższej perspektywie – regularne i zdrowe śniadania mogą nas uchronić od wielu chorób, z którymi boryka się coraz większa część społeczeństwa.

1. Śniadania, zwłaszcza te bogate w białko, sukcesywnie zwiększają poziom dopaminy w mózgu – dzięki czemu mamy mniejszą ochotę na podjadanie w ciągu dnia. – Zbilansowane śniadania regulują poziom cukru we krwi, powodując tym samym, że nie mamy ochoty na tzw. „coś słodkiego”. Zrównoważony posiłek, bogaty w białko oraz zdrowe węglowodany, zapewnia energię na cały dzień – tłumaczy Susan Bowerman, dyplomowana dietetyczka, certyfikowana specjalistka ds. odżywiania sportowego, konsultantka Herbalife ds. odżywiania. Dzięki temu nie musimy obawiać się skoków energetycznych, kończących się niestety tzw. „zjazdami”.

2. Osoby trenujące o poranku szczególnie powinny zwrócić uwagę na śniadanie, które ma za zadanie uzupełnić składniki odżywcze i glikogen w mięśniach po wysiłku. Zjedzenie śniadania do pół godziny po zakończeniu porannego treningu przyspieszy regenerację i gotowość do kolejnych jednostek treningowych. 

3. U osób regularnie jedzących śniadania stwierdzano niższe poziomy glukozy i insuliny we krwi, co z kolei zmniejsza zagrożenie cukrzycą  
i chorobą wieńcową serca.

4. Regularne śniadania pomagają utrzymać prawidłową wagę ciała. Mając apetyt pod kontrolą – zmniejszmy uczucie łaknienia, co z kolei zapobiega tyciu.

 

4 POMYSŁY NA ZDROWE ŚNIADANIE

Aż 69% Polaków swój dzień zaczyna od kanapek**. Choć nasze narodowe śniadanie, przygotowane w odpowiedni sposób może być naprawdę zdrowe  i pożywne, to niestety w większości przypadków ogranicza się ono do białego pieczywa z liściem sałaty, plasterkiem szynki, sera i pomidora. Tymczasem nie samo śniadanie decyduje o naszym zdrowiu, ale to co spożywamy.  Śniadanie zdrowej osoby powinno obfitować w białko oraz węglowodany. Poniżej prezentujemy klika sposobów na posiłki, którymi warto zacząć dzień.

1. Jajka za szpinakiem – 2 garści świeżego szpinaku położyć na talerzu, na szpinak wylać lekko ściętą jajecznicę z 3 jaj. Podać z awokado.

2. Zdrowy koktajl – zblendować np. 250 ml mleka półtłustego, 2 łyżki miękkiego sera koziego, garść liści szpinaku, 1 łyżkę orzeszków pinii, 2 łyżki koktajlu białkowego. Inną opcją jest np. zblendowanie awokado z sokiem owocowym i szpinakiem. Koktajl to zdrowa alternatywa dla tych, którzy często sięgają po śniadania „na wynos”. Koktajl to szybki i łatwy w przygotowaniu posiłek, bogaty w wartości odżywcze, który można zabrać wszędzie.

3. Owsianka - błyskawiczne płatki owsiane zalane wodą i kilkoma łyżkami mleczka kokosowego, garstka rodzynek i garstka orzechów np. włoskich - to wszystko wymieszane i podgrzane kilka minut. Do smaku łyżeczka prawdziwego miodu lub syropu klonowego i zdrowe śniadanie gotowe. Idealne na chłodne jesienno-zimowe dni. 

4. Śniadanie w wersji rybnej, czyli kanapki z łososiem  
– 3 kromki ciemnego chleba pełnoziarnistego posmarować białym serem, na wierzch każdej z kanapek położyć pół awokado
w plasterkach i plaster wędzonego łososia, całość posypać koprem oraz skropić sokiem z cytryny lub limonki, doprawić pieprzem do smaku.

Zbilansowane śniadanie pozytywnie wpływa nie tylko na nasze zdrowie. Jedząc pożywne śniadania eliminujemy poranne spodki energii, szybciej przechodzimy w tzw. tryb dzienny, nie koncertujemy naszej uwagi na jedzeniu, mamy więcej siły i energii do działania – po prostu mamy leszy dzień! 8 listopada obchodzimy Dzień Zdrowego Śniadania to doskonała okazja, by zmienić swoje nawyki żywieniowe na lepsze. Smacznego :)

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy