Zaloguj się:

lub  
 
 

Odżywianie w trakcie zawodów

 

opublikowano: 15/03/2018

W trakcie zawodów należy zwrócić szczególną uwagę na sposób, w jaki się odżywiamy. Wiele osób uważa, że nie muszą wcale zmieniać szczególnie swojej diety gdy zbliżają się zawody - wystarczy, że na co dzień odżywiają się dosyć zdrowo. Tymczasem odpowiednie odżywianie i uzupełnianie płynów w diecie odgrywa szczególną rolę dla sportowca. Nawet drobne błędy w tej kwestii mogą nie tylko sprawić, że nasza sprawność obniży się i uzyskamy gorszy wynik, ale i poważnie zagrozić naszemu zdrowiu.

Dbaj o uzupełnianie płynów w trakcie zawodów

W trakcie wzmożonego wysiłku fizycznego najważniejszą kwestią jest regularne uzupełnianie płynów. Odpowiednie nawadnianie to podstawa. W trakcie wszelkiego rodzaju zawodów sportowych, biegów czy maratonów powinniśmy pić w zależności od potrzeb napoje hipotoniczne, izotoniczne i napoje hipertoniczne. To napoje, które pozwalają zwiększyć wydajność organizmu i nasz komfort podczas wzmożonego wysiłku fizycznego.

Kupując tego rodzaju napoje powinniśmy zwrócić uwagę na ich osmolalność  - czyli koncentrację cząsteczek w roztworze. Napoje hipotoniczne posiadają niższą koncentrację cząsteczek niż ludzkie ciało, napoje izotoniczne taką samą, a napoje hipertoniczne większą. W sytuacji, gdy uprawiamy lekkie sporty dla przyjemności, wystarczy że będziemy pić napoje hipotoniczne. Pijąc napoje izotoniczne w czasie zawodów będziemy mogli szybko uzupełnić zasoby elektrolitów i węglowodanów. Dzięki temu szybciej odzyskamy siły i będziemy mieć więcej energii.

 sportdrink

Co warto pić w czasie zawodów?

Warto uważać z napojami hipertonicznymi. Chociaż wydawałoby się, że pijąc je będziemy mogli jeszcze szybciej uzupełnić brakujące składniki odżywcze, mają one niestety swoje skutki uboczne. Mogą doprowadzić do zamulenia i wywołania nieprzyjemnych problemów żołądkowych. Podanie hipertoników było błędem, który spowodował, że zespół Chicago Bulls cierpiał na silne dolegliwości żołądkowe w czasie meczu z Utah Jazz w sezonie 1996/97. Najbardziej optymalne w czasie zawodów są izotoniki.

Zbilansowana dieta w czasie zawodów

Dieta sportowca przed zawodami i w ich czasie powinna być dokładnie ustalona z trenerem, dietetykiem i/lub lekarzem i rygorystycznie przestrzegana. W zależności od wymogów konkretnej dyscypliny, kondycji i stanu zdrowia sportowca będzie wyglądała ona nieco inaczej. Zwykle jest to dieta uboga w tłuszcze, a dostarczająca organizmowi odpowiedniej ilości składników budulcowo-energetycznych i wspomagających przemianę materii.  Sportowiec powinien dbać o swoją dietę przez cały czas, przed zawodami i w ich trakcie ma ona jednak największe znaczenie, gdyż może mieć ogromny wpływ na nasze zdrowie i kondycję.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy