Zaloguj się:

lub  
 
 

Odwodnienie - co się dzieje z ciałem bez wody?

 

autor: Eksperci SodaStream, opublikowano: 02/11/2017

Wydawać by się mogło, że o zaleceniach w zakresie picia wody powiedziano już wszystko. Mimo to, wiele osób nadal nie przykłada wagi do odpowiedniego nawadniania organizmu, a wielu spośród tych, którzy dbają o regularne picie wody, w natłoku informacji gubi sens prawidłowych rekomendacji. Warto mieć tę kwestie na uwadze szczególnie teraz, jesienią, kiedy brak pragnienia sprawia, że zapominamy o piciu wody. Marka SodaStream pokazuje zalecenia od drugiej strony – analizy przypadku nie picia wody i jego wpływu na organizm.

skutki odwodnienia

Główny składnik ludzkiego ciała – woda!

Aby zrozumieć jak ważne jest regularne nawadnianie organizmu warto przyjrzeć się budowie ludzkiego ciała. Nowonarodzone dziecko w 75% składa się z wody. Do pierwszych urodzin traci 10% tej zawartości, by już jako dorosły osiągnąć wynik 55-60% zawartości wody w ciele. Wydawałoby się, że skoro woda stanowi tak dużą część ciała człowieka, nie ma potrzeby dodatkowo mu jej dostarczać. Nic bardziej mylnego. Każdego dnia ze wspomnianego zasobu tracimy bowiem od 2 do 3 litrów (pot, mocz, a nawet oddychanie), które należy regularnie uzupełniać.

 

Co się dzieje z ciałem bez wody?

Woda pełni w organizmie 3 bardzo ważne funkcje – amortyzuje prace stawów i zapewnia im nawilżenie, reguluje temperaturę ciała oraz zapewnia odżywkę dla mózgu i rdzenia kręgowego. Kiedy w organizmie zaczyna brakować wody receptory w mózgu wysyłają do nerek sygnał, żeby krew magazynowała więcej wody. Łatwym do zaobserwowania skutkiem takiego procesu jest ciemno zabarwiony mocz.

W kolejnym kroku odwodnienie objawia się spadkiem energii i pogorszeniem nastroju.  Odwodniony mózg pracuje wolniej i mniej efektywnie. Ta sama praca zajmuje mu więcej czasu  i wymaga więcej wysiłku niż w przypadku nie nawodnionego organizmu.

Wreszcie - niedobór wody w organizmie wpływa bardzo niekorzystnie na wydolność organizmu. Badania na sportowcach dowodzą, że już odwodnienie o 5% masy ciała obniża wydolność aż o 30%. Jeśli więc chcesz się cieszyć dobrą kondycją lepiej dbaj o dobre nawodnienie ciała. 

 

Woda  –  przepis na długowieczność?

Woda to najlepszy sposób na nawodnienie. Badania potwierdzają, że regularne picie wody zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru, a także może przyczynić się do uniknięcia występowania niektórych nowotworów.  Regularne picie wody łagodzi i zapobiega bólowi głowy, które bardzo często jest pochodną odwodnienia. Nawodniony organizm to także najlepszy zabieg pielęgnacyjny dla skóry, który zapewnia jej rozświetlenie i wygładzenie.

Warto popijać wodę małymi łykami przez cały dzień - wystarczy postawić sobie szklankę lub butelkę na biurku i pamietać o tym, żeby po nią sięgać. Jeśli jesienią i zimą nie możesz przekonać się do picia zimnej wody możesz dokładać sobie do niej sok z cytryny i dolewać trochę ciepłej wody - letnia doskonale nawadnia i poprawia funkcjonowanie żołądka. 

Inną opcją jest herbata ziołowa, która też dobrze nawadnia i niektórym smakuje lepiej niż czysta woda. od czasu do czasu można sobie pozwolić na sok owocowy. Ważne tylko żeby nie był słodzony syropem glukozowo-fruktozowym ponieważ jest nawet gorszy niż czysty cukier. 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (1)

  • Napisany przez kachna, 09/11/2017 2:07pm (8 dni temu)

    Kiedyś trafiłam na sor z powodu odwodnienia i teraz pilnuję, żeby się dobrze nawadniać. Zawsze mam w torebce butelkę cisowianki, a podczas biegania czy treningu staram się pić jeszcze więcej. Nie dość, że człowiek się lepiej czuje to jeszcze cellulit jest mniej widoczny.

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy