Zaloguj się:

lub  
BIEG FABRYKANTA
 
 

Nowalijki – bogactwo składników odżywczych czy trucizna?

 

autor: Dorota Traczyk, Katarzyna Żbikowska-Jusis, opublikowano: 11/04/2016

Zmęczone zimą i monotonią diety wraz z początkiem wiosny łakniemy świeżych warzyw i owoców, które coraz liczniej pojawiają się na straganach. Nowalijki kuszą wyglądem i zapachem, ale czy na pewno są zdrowe? Niektórzy są zdania, że wyhodowane w sztuczny sposób warzywa nie tylko pozbawione są wartości odżywczych, ale mogą wręcz szkodzić zdrowiu. Prawda jak zwykle leży gdzieś po środku. Na pytania o to czy jeść nowalijki i jak je wybierać odpowiada dietetyk sportowy Dorota Traczyk (www.dieta-sportowca.com.pl)

nowalijki

Czy warto rzucać się na młode warzywa na początku wiosny. Czy młode warzywa są skarbnicą witamin i minerałów czy raczej stanowią ryzyko z powodu nawozów, którymi są traktowane?

Nowalijki są źródłem witamin i składników mineralnych, ale nie należy traktować ich jako niezbędne źródło tych substancji. To, że część osób jest przeciwna ich spożywaniu ma swoje powody – nowalijki z upraw masowych mogą być źródłem znacznej ilości metali ciężkich i azotanów. Rozwiązaniem są nowalijki pochodzące z upraw ekologicznych i te, które wyhodujemy we własnym ogródku lub na parapecie.

Czy należy bać się azotanów stosowanych przy masowej uprawie warzyw?

Należy się ich wystrzegać, wówczas nie musimy się ich bać – niewielki dodatek nowalijek oczywiście nikomu nie zaszkodzi, ale wiosenne i letnie potrawy nie powinny na nich bazować ponieważ duża część azotanów pochodzących ze sztucznych nawozów kumuluje się w tych delikatnych warzywach.

Na co zwracać uwagę przy wyborze warzyw na początku wiosny?

To, na co powinniśmy zwracać uwagę to niezmiennie: pochodzenie, dojrzałość warzyw, higiena transportu i przechowywania oraz efekt końcowy, który otrzymujemy na talerzu. Wybierajmy warzywa z targów lokalnych rolników, a najlepiej z hodowli ekologicznych. Warzywa, po które sięgamy powinny być dojrzałe i o soczystym, zachęcającym wyglądzie, barwie i zapachu – unikajmy tych, które są niedojrzałe, twarde (a nie powinny być), zielonkawe (np. pomidory czy ziemniaki) ale i przejrzałe lub poobijane. Najlepiej po myciu i obraniu spożywać je na surowo lub gotowane krótko na parze. Im dłużej poddajemy je obróbce termicznej (gotujemy, smażymy, pieczemy) tym mniej składników odżywczych nam dostarczają.

Które nowalijki są najbezpieczniejsze dla zdrowia?

Za najbezpieczniejsze z nowalijek uznaje się marchew, korzeń pietruszki, cebulę, ziemniaki i brokuły. Należą do nich także wszystkie warzywa z upraw ekologicznych. Świetnym wyborem będą kiełki, które sami wyhodujemy w tzw. kiełkownicy lub na gazie w słoiku lub takie nowalijki jak szczypiorek, natka pietruszki czy rzeżucha.

Jakie produkty wybierać na początku wiosny kiedy organizm jest przemęczony po zimie?

Urozmaicone, świeże i energetyczne. Świeże owoce, czyli jabłka czy gruszki i warzywa takie jak burak, brokuły, por, czosnek, jarmuż i szpinak. Dieta powinna zawsze pokrywać zapotrzebowanie na składniki odżywcze i energetyczne, zatem powinniśmy w niej uwzględnić urozmaicone źródła węglowodanów (z owoców, warzyw, ziemniaków, kasz), wysokoodżywczego białka (z jaj, mięsa dobrej jakości) oraz tłuszczu (dobrym źródłem jest awokado, siemię lniane, naturalne masło).

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy