Zaloguj się:

lub  
BIEG FABRYKANTA
 
 

Koenzym Q10 na lepsze osiągi w bieganiu i sporcie?

 

opublikowano: 21/08/2017

Żadnej z nas nie trzeba chyba tłumaczyć, że prowadzenie zdrowego stylu życia i uprawianie sportu pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie i stan fizyczny organizmu. Dobrze wiemy, że aktywność i bieganie sprzyja nie tylko zachowaniu świetnej sylwetki i spalaniu tłuszczu, ale również poprawianiu wydolności i zwiększaniu immunokompetencji.

Nie zapominajmy jednak, że intensywny wysiłek fizyczny stymuluje również powstawanie deficytów energetycznych, które — aby został zachowany progres sportowca — muszą zostać wyrównane. Jednym ze sposobów na przywrócenie homeostazy jest właśnie tytułowy koenzym Q10 (znany też pod nazwą Ubichinon). Wielu osobom kojarzy się głównie z reklam kosmetyków upiększających, jednak jest to tylko jedno z wielu zastosowań tej niesamowitej substancji. Okazuje się, że może on być także pomocny sportowcom.

 koenzym q10 w sporcie

Mniejsze zmęczenie treningiem?

W mitochondriach generowana jest energia, którą potem wykorzystujemy podczas aktywności fizycznej. Do jej powstania niezbędny jest tlen, a także inne substraty chemiczne, w wyniku których braku, proces jej syntezy jest nieefektywny, co powoduje odczucie zmęczenia, obniżenie energii, a także zmniejszenie wydolności. Koenzym Q10 jest substancją niezwykle ważną dla tego procesu.

 

Według badań przeprowadzonych na osobach aktywnie trenujących ci, którzy przyjmowali tę substancję przez okres 8 dni (od 100 do 300 mg), mieli zwiększoną wydajność, a ich zmęczenie treningiem było mniejsze. Szczególnie mocno różnice pomiędzy obiema grupami ujawniały się przy treningu interwałowym. Zaobserwowano również zależność pomiędzy wielkością dawki a lepszymi rezultatami jej działania. Im była ona większa, tym sportowcy osiągali lepsze wyniki. Zaskakujące? Dowiedzmy się więc, dlaczego właściwie tak się dzieje.

 

Jak działa koenzym Q10?

Aby zrozumieć, dlaczego koenzym Q10 pozytywnie działa na ciało sportowca, należy zapoznać się z tym, jak bardzo jest on istotny dla przemiany energetycznej, która odbywa się w mitochondriach.

 

Każdy człowiek swoją energię do zachowania podstawowych funkcji życiowych, jak i wykonywania różnych zadań w ciągu dnia, czerpie z pożywienia. Energia z pożywienia w formie węglowodanów, tłuszczy i białek dociera do komórek w organizmie, a te przekształcają ją w energię, dzięki której nasze ciała mogą funkcjonować w zgodny ze swoim przeznaczeniem sposób.

 

Wyobraźmy sobie zatem, że pożywienie jest nieoczyszczoną ropą, którą mitochondria przekształcają w paliwo, a te wykorzystywane jest przez nasze ciało do działania. Aby jednak doszło do tej przemiany, niezbędne są również odpowiednie narzędzia. I tutaj ich role odgrywają między innymi tlen i właśnie koenzym Q10 (nasz organizm jest w stanie go wytwarzać samodzielnie do pewnego stopnia, z wiekiem jednak ta zdolność maleje).

 

Koenzym Q10 oprócz swojej czołowej funkcji w przemianie energetycznej wymiata także wolne rodniki, które powstają na skutek tej przemiany. Podczas aktywności fizycznej generuje się więcej wolnych rodników, dlatego niektóre badania wskazują, że to właśnie dlatego — aby je redukować i tym samym eliminować ich negatywny wpływ — sportowcy powinni przyjmować koenzym Q10. 

 

Dla kogo wskazany jest koenzym Q10?

Według badań przeprowadzonych na 100 sportowcach najlepsze wyniki dla przyjmowania koenzymu Q10 obserwuje się u starszych sportowców lub tych, którzy aktywność fizyczną uprawiają amatorsko. Nie znaczy to jednak, że nie ma on żadnego wpływu na sportowców zawodowych. Jest wręcz przeciwnie. Badania na grupie atletów przygotowujących się do igrzysk olimpijskich w 2012 roku pokazały, że regularna suplementacja substancją, może podnieść wydolność zawodników do 2.5%. Warto tutaj jednak wziąć pod uwagę, że tak elitarna grupa społeczna, jaką są sportowcy na najwyższym światowym poziomie, nie będzie podatna na spektakularne zwyżki formy.

 

Najbardziej widowiskowe wyniki przyjmowania koenzymu obserwuje się wśród osób starszych, u których naturalnie — wraz z wiekiem — maleje ilość mitochondriów w organizmie. Wraz z obniżeniem ilości tych struktur komórkowych ograniczona zostaje energia, która może być za ich pośrednictwem wygenerowana. Dlatego dostarczając do organizmu substancję, która pomaga w wytwarzaniu energii, obserwuje się zadziwiające rezultaty, objawiające się zwiększeniem wydolności i formy.

 

Pamiętajmy jednak, że nawet najlepsze suplementy nie sprawią, że trening — w celu poprawy wydolności — okaże się zbędny. Mogą one jedynie pełnić funkcję pomocniczą.

Dodaj komentarz

Komentarze (1)

  • Napisany przez Faustyna, 23/07/2019 3:17pm (28 dni temu)

    Ciekawy wpis o koenzymie q10. Ja osobiście polecam produkt firmy Carnomed Polska- "Komplex Q10". Posiada on unikalną formułę oraz uczestniczy w tworzeniu energii w każdej komórce naszego ciała dzięki temu jestem mniej zmęczona podczas treningu! :)

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy