Zaloguj się:

lub  
BIEG FABRYKANTA
 
 

Jak mądrze jeść żeby schudnąć? [PORADY DIETETYCZKI]

 

autor: Dorota Traczyk, www.dieta-sportowca.com, opublikowano: 26/09/2016

Biegasz regularnie, starsz się zdrowo odżywiać i... wciąż nie wiesz czy wszystko robisz dobrze? Waga stoi w miejscu (a przecież dawno już powinnaś zrzucić te niechciane kilogramy!), nie masz energii na wieczorny trening i ciągle chodzisz głodna spać? Jeśli na któreś z tych pytań odpowiedziałaś twierdząco to czytaj dalej. Zadałyśmy bowiem naszej zaprzyjaźnionej dietetyczce kilka pytań dotyczących tego co i kiedy jeść żeby chudnąć i mieć energię do trenowania. Dorota Traczyk sama jest biegaczką i doświadczonym dietetykiem sportowym z ogromną wiedzą więc możesz jej zaufać!

jak jesc madrze i schudnac

Trenuję wieczorem – czy po treningu powinnam jeść?

Jak najbardziej! Kalorie i makroskładniki, które z nimi dostarczasz po treningu służą do odbudowy glikogenu mięśniowego w pierwszej kolejności oraz pomagają Ci w regeneracji.

Jeśli tak to co? Węglowodany (przecież podobno tuczą zjedzone na noc!)

To, czy chudniesz czy nie zależy od ilości energii w ciągu dnia, którą dostarczasz, a nie od tego, czy jesz na noc węglowodany czy białko. Węglowodany wieczorem pomagają w regeneracji oraz wyciszają układ nerwowy pomagając Ci lepiej spać. Pamiętaj, że „tłuszcz pali się w ogniu węglowodanów”, a bez tych – wykonanie efektywnego treningu jest utrudnione! 

Niektórzy mówią, że przed snem powinno się jeść białko. Z drugiej strony jednak mięso jest podobno ciężkostrawne i nie powinno się go jeść przed snem. Jak jest naprawdę?

Lekki posiłek węglowodanowo-białkowy będzie najlepszym rozwiązaniem. Może to być na przykład pełnoziarnisty ryż/kasza z tuńczykiem i dodatkiem warzyw, albo jednogarnkowy posiłek np. z ciecierzycy czy soczewicy z warzywami (bez mięsa). Gotowane lub pieczone mięso nie będzie ciężkostrawne – takim określamy smażone lub smażone w głębokim tłuszczu mięso w panierkach.

Jeśli trenuję wieczorem to co powinnam jeść w ciągu dnia (żeby mi nie zaszkodziło; nie obciążało i dodało energii)?

Odpowiednio skomponowane posiłki zawierające węglowodany, białka i tłuszcz. Unikaj smażonych i wysokoprzetworzonych produktów. Sprawdź co działa dla Ciebie – jeśli szkodzi Ci surowa cebula, strączki powodują wzdęcia – unikaj ich w ciągu dnia. Bazuj na owocach, pełnoziarnistych zbożach, dodawaj do posiłków źródło białka z gotowanego / pieczonego mięsa, jaj i ryb lub tofu i delikatnych strączków, jeśli jesteś na diecie roślinnej. Nie zapominaj o dodatku dobrego tłuszczu z awokado i orzechów! Nie przejadaj się, ale staraj się jeść regularnie – 4-5 posiłków w ciągu dnia będzie najbardziej optymalne!

Ile porcji węglowodanów, a ile białka powinnam jeść jeśli biegam regularnie 3-4 razy w tygodniu po ok. godzinę a chciałabym schudnąć?

Staraj się jeść węglowodany złożone w 3 głównych posiłkach, a białko w przynajmniej w 2. Ilość białka na dobę dla aktywnej osoby na redukcji to około 1,5-1,8g na kilogram masy ciała. 

Dodaj komentarz

Komentarze (3)

  • Napisany przez Spersonalizowany jadłospis, 10/10/2018 4:26pm (10 miesiące temu)

    Ja nie wiedziałem jak sobie samodzielnie ustalić dobrą dietę. Próbowałem pudełek - nie jestem zadowolony. Zdecydowałem się na wizytę u dietetyka. W końcu natknąłem się na ciekawy artykuł o diecie wegańskiej na stronie Foodwise. Poczytałem troszkę i szczerze mówiąc przekonała mnie idea dostosowania planu żywieniowego przez dietetyka klinicznego diety specjalnie dla mnie. Podrzucam link https://www.foodwise.pl/oferta - ja czuje się świeżo i lekko, od kiedy gotuję według ich zaleceń.

  • Napisany przez Spersonalizowana dieta, 10/10/2018 4:24pm (10 miesiące temu)

    Próbowałam wielu diet, które znalazłam gdzieś w Internecie, a dzięki którym miałam czuć się lepiej i schudnąć. Po kilku próbach i porażkach zdecydowałam się na wizytę u dietetyka... nie do końca wizytę. Znalazłam fajny portal, na którym ładuje się informacje o sobie i badania a potem dietetyk kliniczny układa ci dietę specjalnie dla ciebie. Długo próbowałam schudnąć - miałam tendencję do tycia w związku ze stanem zdrowia. Udało mi się ostatnimi czasy sporo zejść z wagi i czuję się o wiele lżej, więc może komuś innemu też pomoże. https://www.foodwise.pl/oferta spróbujcie.

  • Napisany przez Marta, 21/10/2016 10:31am (3 lata temu)

    Niestety przez złe nawyki żywieniowe łatwo można zaprzepaścić efekty ciężkich treningów biegowych. Brak kontroli nad zachciankami, nieumiejętność komponowania diety... skąd ja to znam ;-) U mnie świadome odżywianie przyszło późno, zbyt późno. Ale od razu przyniosło efekty. A pierwsze efekty zmobilizowały mnie do zainteresowania się tematem diety. Początkowo sama komponowałam posiłki posiłkując się gotowcami z internetu, ale wciąż często nie mogłam się zmobilizować do ich przestrzegania. Potem postanowiłam skorzystać z pomocy specjalisty. Trafiłam na dietetyka sportowego, który miał sporo pozytywnych opinii i komponuje dietę on-line w oparciu o wywiad osobisty, więc i zgodną z zapotrzebowaniem - https://www.dietetykwszczecinie.pl i dopiero teraz, z perspektywy czasu stwierdzam, że szkoda mi zmarnowanego wcześniej czasu na samodzielne eksperymenty, dzielę nawet swoje życie na "przed dietetykiem" i "po dietetyku", waga wciąż spada, a mięśnie powoli się uwypuklają ;-) Wniosek z tego jeden - warto skorzystać z profesjonalnej pomocy dietetyka.

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy