Zaloguj się:

lub  
 
 

Co jeść przed treningiem? Porady i przykłady posiłków.

 

autor: Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl, opublikowano: 09/03/2017

Dla każdej osoby uprawiającej sport oczywista jest ścisła zależność między dietą a wydajnością organizmu podczas treningu. Sposób żywienia bezpośrednio kształtuje stopień realizacji krótko - i długoterminowych założeń treningowych, warto zadbać zatem o to, co jemy zarówno przed treningiem, jak i po nim, a także w okresie międzytreningowym (podczas regeneracji). Jak komponować posiłek przedtreningowy, by maksymalnie wykorzystać potencjał fizyczny własnego organizmu?

co jesc przed bieganiem

Złote zasady komponowania posiłku przedtreningowego

Najważniejszą zasadą, jaką powinna cechować się dieta każdej osoby uprawiającej sport, jest nieomijanie posiłku przed wysiłkiem fizycznym. W obliczu mody na trening poranny, wykonywany na czczo, zasada ta może dziwić. Jednak trening bez uprzedniego dostarczenia optymalnej ilości składników odżywczych jest znacznie mniej efektywny. Wedle teorii trenowania na czczo spalane są znaczne ilości tkanki tłuszczowej; jednak w rzeczywistości brak dostarczenia węglowodanów sprzyja z jednej strony spalaniu tkanki mięśniowej, a z drugiej - mniejszej wydolności mięśni podczas treningu. Ostatecznym efektem jest mniejsza ilość spalonych kalorii i niezadowalające osiągi.

Jeśli już wiadomo, że trzeba jeść przed treningiem, pojawia się pytanie - co i kiedy? Najlepszy czas na posiłek przed treningiem to 3 - 4 godziny przed planowanym wysiłkiem. To optymalny odcinek czasu na strawienie i przyswojenie składników odżywczych; jeśli bieg zaplanowany jest na godzinny poranne i brak takiej ilości czasu na strawienie posiłku, warto sięgnąć po lekkostrawny koktajl wysokowęglowodanowy. I tu docieramy do sedna sprawy - co jeść? Posiłek przedtreningowy obowiązkowo powinien dostarczać węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, a zatem stopniowo uwalniających energię. Produkty obfitujące w tłuszcze, białka i błonnik są długo trawione, nie powinny zatem dominować w posiłku spożywanym przed treningiem. Taka dieta gwarantuje wspomożenie fizjologicznego potencjału treningowego organizmu.

Kilka inspiracji przedtreningowych:

Poniżej prezentowane są ciekawe propozycje konkretnych posiłków do spożycia przed treningiem, którymi nie pogardzi żaden biegacz czy biegaczka.

1. Amarantusowe kulki:

  • 3 dojrzałe banany
  • dojrzałe awokado
  • 120 g mąki amarantusowej
  • 7 daktyli
  • 70 g płatków migdałowych

Składniki należy wymieszać, a następnie uformować kulki i piec przez godzinę w 180 stopniach.

 

2. Serek wiejski z mango

 Serek wiejski ułożyć warstwowo z połową owocu mango z dodatkiem kardamonu, cynamonu i odświeżającej suszonej mięty.

 

3. Energetyczne ciastka owsiane

  • szklanka płatków owsianych
  • banan
  • garść orzechów
  • garść żurawiny
  • łyżeczka oleju kokosowego
  • łyżeczka miodu
  • pół szklanki mleka roślinnego

Wszystkie składniki należy zblenderować lub tylko wymieszać (ciasteczka będą bardziej chrupkie), a następnie uformować ciasteczka na papierze do pieczenia i piec przez 30 minut w 80 stopniach.

 

4. Makaron z masłem orzechowym

Kilkadziesiąt gram makaronu razowego ugotowanego al dente należy wymieszać z trzema łyżkami masła orzechowego, łyżką miodu i garścią orzechów.

 

Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl

Dodaj komentarz

Komentarze (1)

  • Napisany przez maryśka85, 21/05/2017 9:21pm (6 miesiące temu)

    Dziewczyny jeśli chcecie mieć super figurę to ze szczerego serca polecam tego Pana – www.igortreneronline.pl Ułożył mi chyba najlepszy plan jaki kiedykolwiek przerabiałam. Mam na myśli dietę, trening u suplementację(bo to też istotne). Jest taki pakiecik na stronie i można go od ręki zamówić. Co mi dał? Przez wiele lat borykałam się z dużą nadwagą i czułam fatalnie, żyć mi się odechciewało – tyle miałam kompleksów. Ale spróbowałam ostatni raz coś zmienić i ten Pan spadł mi jak z nieba. Efekty były w mgnieniu oka! Ujędrniłam biust, pośladki i przede wszystkim zrzuciłam ten okropny tłuszcz z brzucha! Znowu pokochałam moje ciało i chętnie chodzę na basen, a tym sezonie wybieram się do Egiptu i już nie mogę się doczekać jak tylko założę strój kąpielowy. Warto zajrzeć dziewczyny www.igortreneronline.pl bo jest tam teraz rabat 50% na wszystkie plany i pakiety 

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy