Zaloguj się:

lub  
Bursztynowy
 
 

Awokado – owoc idealny w kuchni biegaczki!

 

autor: Katarzyna Żbikowska-Jusis, opublikowano: 25/01/2016

Awokado jest owocem rośliny o nazwie smaczliwka. Oryginalnie pochodzi z terenów południowego Meksyku, gdzie według danych z wykopalisk, było wykorzystywane ponoć już 7000 lat p. n e. Nic dziwnego – owoc ten bowiem jest niezwykle sycący a przy tym bogaty w korzystne dla zdrowia składniki odżywcze. To nie koniec jego zalet – awokado może być wykorzystywane w kuchni na najróżniejsze sposoby – zarówno na słodko jak i na słono.

awocado

Wartości odżywcze awokado

Awokado jest najbardziej kalorycznym z owoców. W  100 g jest 160 kcal co oznacza, że cały owoc może ich mieć nawet ponad 400. Mimo wysokiej kaloryczności zdecydowanie warto dodać awokado do codziennej diety ponieważ owoc ten jest bardzo bogaty w dobroczynne składniki odżywcze. Zawiera nie tylko mnóstwo witamin i minerałów, ale też inne niezbędne składniki. Choć owoc ten jest bardzo tłusty to są to zdrowe tłuszcze, bardzo potrzebne nam do prawidłowego funkcjonowanie -  jednonienasycone kwasy tłuszczowe.

Owoc awokado zawiera witaminy C, E, A, witaminy z grupy B, a także luteinę i zeaksantynę. Ponadto, mało kto wie, że awokado zawiera więcej potasu niż np. banany! Między innymi dlatego jest to owoc idealny dla biegaczy jako uzupełnienie elektrolitów po intensywnym wysiłku. 

Dlaczego awokado jest tak uwielbiane przez biegaczy długodystansowych?

Dzięki wysokiej zawartości tłuszczu, a co za tym idzie dużej kaloryczności awokado jest często wykorzystywane przez świadomych swojej diety sportowców wytrzymałościowych. Niewielka ilość tego owocu zapewnia bowiem dużo energii, a przy tym może być łatwo strawiona. Awokado wystarczy przecież obrać (lub wyjeść) ze skórki – nie potrzeba tu nic przygotowywać. Poza tym świetnie smakuje posypane solą dzięki czemu może służyć jako uzupełniacz nie tylko energii, ale sodu i potasu podczas długotrwałego wysiłku. Nie zalega w zołądku ponieważ zawiera błonnik rozpuszczalny dzięki czemu jest lekkostrawne.

Wykorzystanie awokado

  • Awokado jest idealnym składnikiem wegańskich kremów do ciast (nie trzeba wcale być weganinem, aby czerpać korzyści z zamiany tradycyjnych kremów tortowych na zdecydowanie zdrowsze wersje z awokado!)
  • Z awokado można stworzyć domowej roboty nutellę, blendując ten owoc z kakao i daktylami.
  • Koktajle z dodatkiem awokado są tak sycące, że spokojnie zastąpią cały posiłek potreningowy.
  • Awokado można rozsmarować na chlebie zamiast masła.Same korzyści!
  • Świetnie się sprawdza jako składnik sałatek. Jeśli spożywamy pomidora w towarzystwie awokado zwiększymy przyswajanie likopenu!
  • Można jeść je samo, posypane np. solą i pieprzem - stanowi pełnowartościowy posiłek, który przygotujemy w mniej niż minutę:)

Jak wybrać owoc awokado?

awokado 1024x599

Źródło: www.dieta-sportowca.com.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy

  • Dieta zbilansowana Dietmap