Zaloguj się:

lub  
BIEG FABRYKANTA
 
 

Tropem Wilczym. Jak przygotować się do biegu zimą?

 

opublikowano: 11/02/2019

Do startu w VII edycji Biegu Tropem Wilczym już coraz mniej czasu. Treningi to najważniejszy element przygotowania. Jak zaplanować pracę nad formą w okresie zimowym oraz jakie aktywności najlepiej przygotują nasze ciało do biegu – na te pytania odpowiada ekspert,  mistrz Polski lekkoatletyki Jerzy Skarżyński – Ambasador Biegu Tropem Wilczym 2019 r. 

jerzy skarzynski w koszulce tropem wilczym

Od czego zacząć przygodę z Biegiem Tropem Wilczym? 

Postanowienia noworoczne obfitują w obietnice złożone sobie, w których nie brakuje planu prowadzenia zdrowszego trybu życia czy wprowadzenia w nie aktywności fizycznej. Każdy, komu marzy się rozpoczęcie treningów biegowych powinien wiedzieć, jak bezpiecznie dla zdrowia rozpocząć przygodę z tym pięknym sportem. -Przed rozpoczęciem treningów lepiej dmuchać na zimne, zmierzyć ciśnienie krwi i poprosić lekarza internistę o skierowanie na podstawowe badania np.: morfologię, jonogram. – mówi Ambasador Biegu Tropem Wilczym Jerzy Skarżyński  

Czas na trening. Jak zacząć? 

Mimo zimowej aury, setki pasjonatów sportów codziennie rano lub wieczorem przemierza ścieżki na rowerach bądź w biegu. Symboliczny Bieg ścieżką Bohaterów Niezłomnych to 1983 m., trasa dedykowana ostatniemu Żołnierzowi Wyklętemu – Józefowi Franczakowi ps. Lalek, która jest jednocześnie wspólną trasą dla wszystkich miast organizujących Bieg.  Każdy z organizatorów ma możliwość wyznaczenia tras dodatkowych o różnych dystansach  również dla tych, którzy chcą się zmierzyć w biegu o wyższym stopniu trudności. Przy każdym jednak wysiłku fizycznym należy pamiętać o porządnej rozgrzewce oraz posiłku, który zagwarantuje energię i dobre samopoczucie podczas biegu. 

W ostatnich latach takie biegi jak Tropem Wilczym, gromadzą coraz więcej miłośników sportu– mówi Jerzy Skarżyński, Ambasador Biegu. –  Na każdym etapie biegowej przygody ważnych jest kilka elementów: wiedza, systematyczność, cierpliwość i rozsądek. To „gwiazdy”, które wytyczają prawidłowy kierunek działań. Największym zaś wrogiem jest nadmiar ambicji, zaś w przypadku biegaczy początkujących chęć nazbyt szybkiego nadrobienia wieloletnich czasami zaległości. Trzeba stopniowo przyzwyczajać organizm do rosnących obciążeń. Plan dla początkujących to 3 jednostki treningowe w tygodniu – najlepiej co drugi dzień. Co ważne – zaczynamy nie od biegania, ale od energicznych marszów, które po kilku tygodniach zastępujemy marszobiegami, czyli odcinkami 1-2-minutowego truchtu, przeplatanych – dla złapania oddechu – odcinkami marszu. A na zakończenie obowiązkiem jest zrobienie zestawu ćwiczeń rozciągających oraz siłowych, chroniących układ ruchu przed przeciążeniami. Z czasem marszobieg przeobraża się w ciągły bieg, już bez przerw na marsz.
W zależności od stanu naszych dotychczasowych zaniedbań, po kilku miesiącach będziemy w stanie bezproblemowo realizować zalecany przez lekarzy „trening” typu „3 x 30 x 130”, czyli 3 razy
w tygodniu truchtać przez 30 minut tak, by tętno podskoczyło do 130 uderzeń na minutę. To „pigułki zdrowia”, które koniecznie musimy połykać – zapewnia Jerzy Skarżyński.– dodaje mistrz.

Bieg nie tylko dla profesjonalistów. Dobry trening dla amatorów.

Biegacze, którzy trenują regularnie i w ciągu roku stawiają się na wydarzeniach podobnych charakterem i dystansem do Biegu Tropem Wilczym doskonale wiedzą, w jaki sposób ćwiczyć, by utrzymać dobrą kondycję fizyczną i sięgać po następne wyzwania. W Biegu Tropem Wilczym udział może wziąć każdy – senior, junior, amator czy rasowy sportowiec. Dla tych, którzy chcą dobrze wypaść na trasie i nie zgubić po drodze oddechu, powinni już teraz myśleć, o solidnym przygotowaniu do Biegu. 

 - Amatorzy biegania popełniają przed zawodami dwa zasadnicze błędy. Po pierwsze – lekceważą obowiązek zrobienia rozgrzewki. Dziesięć minut truchtu, a potem zestaw najprostszych ćwiczeń rozciągających ( skręty, skłony, krążenia i wymachy rąk oraz nóg czy podskoki) zagwarantuje dogrzanie mięśni, co powinno uchronić je przed kontuzjami. Po drugie – ruszają od startu zbyt szybko, co zwykle skutkuje zadyszką utrudniającą utrzymanie wcześniejszego tempa biegu. By do końca cieszyć się dobrym samopoczuciem lepiej jest zacząć ostrożniej. To się zawsze opłaca – przestrzega Jerzy Skarżyński. 

 

Jak zabezpieczyć się przed zimnem? 

W dniu biegu należy nie tylko zadbać o samopoczucie, zjeść śniadanie czy uzupełnić witaminy. Ważne jest, by przygotować się na panujące warunki atmosferyczne. Bieg Tropem Wilczym w całej Polsce i zagranicą ruszy 3 marca, kiedy pogoda nie będzie nas jeszcze rozpieszczać. Na trasie sprawdzi się więc strój skompletowany z kilku warstw który w odpowiednim momencie zabezpieczy przed zimnem, jak również będzie swobodny w pozbyciu się, gdy temperatura się podniesie. Nie należy jednak popadać w skrajności i ubierać jedynie bluzę z polaru jako zabezpieczenie przed zimnem lub cienki podkoszulek w momencie nadmiernej ciepłoty organizmu.  Zainteresowani biegiem mogą już teraz śledzić aktualności na stronie organizatorów. Wszelkich informacji na temat tras oraz zapisów udzielają organizatorzy w danym mieście, a o samej inicjatywie oraz aktualnych wydarzeniach informują bieżące materiały na stronie www.tropemwilczym.pl.

Warto też śledzić kanały social media:

FB: https://www.facebook.com/TropemWilczym/

Instagram: https://www.instagram.com/tropemwilczym/

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy