Zaloguj się:

lub  
grand prix
 
 

Dieta przed zawodami – 5 porad

 

opublikowano: 12/06/2018

Co raz więcej mówi się o roli jaką odgrywa dieta w kontekście wyników sportowych. Często nie jest to bezpośrednie przełożenie, ale to co, ile i kiedy zjada sportowiec ma wpływ na jego samopoczucie, zdrowie, energię na treningach i formę na zawodach. Poniżej 5 porad dotyczących diety przed zawodami.

Dieta przed zawodami

Zawody dla sportowca to moment szczególny. To czas weryfikacji, całego włożonego wysiłku na treningach, setki wykonanych powtórzeń, przebytych kilometrów, litry potu, dietetyczne restrykcje, wyrzeczenia… Wszystko to, aby zbudować na konkretny dzień odpowiednią formę sportową. Co zrobić, aby właśnie wtedy stanąć na starcie w optymalnej dyspozycji? Jak zadbać o dietę przed zawodami, aby uniknąć niepotrzebnych błędów? O tym poniżej w formie 5 porad.  
dieta przed zawodami 1
Porada numer 1 – Nie eksperymentuj z nowymi produktami!

Okres tuż przed zawodami to z pewnością nie czas na eksperymenty. Nie zalecamy wprowadzania  nowych produktów, których wcześniej nie stosowaliśmy lub odżywek, których nie sprawdziliśmy na treningach. Dlaczego?  Ponieważ nie wiadomo jak organizm zareaguje na nowe składniki diety - być może mamy na nie alergię lub nietolerancję. Szkoda byłoby zniweczyć nasze długie przygotowania lub nawet całkowicie stracić szansę na start przez zatrucie pokarmowe, biegunkę, wymioty czy ciężką reakcję alergiczną, która może być niebezpieczna dla życia! Okres przygotowawczy jest znacznie dłuższy w porównaniu do okresu startowego. To właśnie wtedy możemy pozwolić sobie na wprowadzanie innych produktów do naszego jadłospisu. Jeśli jednak masz co do tego wątpliwości – zapytaj dietetyka. To właśnie specjalista powinien przeanalizować dokładnie Twój przypadek i podpowiedzieć jakie składniki warto wprowadzić do Twojej diety oraz kiedy należy to zrobić.

Porada numer 2 – Nie eksperymentuj z suplementami!

Suplementy diety to jeszcze większy znak zapytania w kontekście wpływu na formę sportowca. Choć producenci obiecują rewolucyjne efekty (również jeśli chodzi o wydolność, siłę czy wytrzymałość w sporcie), to skuteczność preparatów często nie jest potwierdzona, a jakość suplementów nie jest odpowiednio kontrolowana (za raportem NIK). Ryzykujemy zatem nie tylko stratą pieniędzy, jeśli suplement nie zadziała, ale również zdrowiem, a nawet życiem! Dodatkowo część suplementów może zawierać substancje zakazane przez Światową Agencję Antydopingową lub są nimi zanieczyszczone!

Porada numer 3 – Nie zbijaj radykalnie masy ciała tuż przed zawodami!

Radykalne „zbijanie wagi” to problem szczególnie widoczny w sportach, w których występują kategorie wagowe. Wielu zawodników na ostatnią chwilę odkłada proces redukcji masy ciała, byle tylko zmieścić się w swoim limicie. Problem ten widoczny jest też w sportach, w których masa ciała odgrywa istotną rolę – np. w sportach wytrzymałościowych (bieganie, kolarstwo, pływanie, triathlon), zespołowych (piłka nożna, koszykówka) czy sportach indywidualnych (tenis, gimnastyka, akrobatyka, balet). Faktycznie badania i analizy pokazują wyraźną zależność między kosztem energetycznym wysiłku, wydolnością, regulacją termiczną a masą ciała (dokładniej zawartością tkanki tłuszczowej). Warto zatem zadbać o ten aspekt odpowiednio wcześniej, by na linii startu być w odpowiedniej formie sportowej i w optymalnej masie ciała. Tutaj również w razie wątpliwości sugerujemy zapytać dietetyka.  

Porada numer 4 – Nie przejadaj się na zapas!

Wiemy, że sportowcy mają znacznie większe zapotrzebowanie energetyczne niż osoby nieaktywne. Wiemy również, że podczas zawodów to zapotrzebowanie wzrasta jeszcze bardziej. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy przejadać się tuż przed startem w nadziei, że to zapewni energię na całe zawody. Faktycznie w wysiłkach powyżej 90 minut stosowane są koncepcje ładowanie glikogenu (energetyczny materiał zapasowy organizmu gromadzony w wątrobie i mięśniach), jednak procedura ta powinna być przeprowadzona z głową i przy zastosowaniu odpowiednich produktów oraz ich ilości. Nie zalecamy zatem objadania się słodyczami czy fastfoodami, tylko dlatego, że i tak spalimy to na zawodach – to błąd, który może sporo kosztować.

Porada numer 5 – Postaw na sprawdzone śniadanie w dniu zawodów!

Jakie śniadanie powinniśmy zjeść w dniu startu? Zdecydowanie sprawdzone! Takie, które będzie lekkostrawne, zapewni odpowiednią ilość energii, a jednocześnie nie będzie zbyt duże objętościowo i nie doprowadzi do dyskomfortu trawiennego. Warto wyrobić sobie pewien rytuał startowy. Tak jak sportowiec ma swoje zwyczaje przed zawodami (relaksująca lub pobudzająca muzyka, rozmowa z trenerem, spokojna rozgrzewka), tak warto mieć swoją kulinarną oazę. Sprawdzony, smaczny, lekki i satysfakcjonujący posiłek. Powtórzymy jeszcze raz – to nie czas na eksperymenty, nie podpatruj innych, nie kopiuj ich zwyczajów – rób swoje. Tak jak na treningach.

dieta przed zawodami

Dieta przed zawodami - podsumowanie

Dieta przed zawodami to ważny aspekt w kontekście odpowiedniej dyspozycji startowej. Dieta to generalnie ważny aspekt w kontekście formy, samopoczucia i zdrowia nie tylko sportowców. Dotyczy to w zasadzie wszystkich dyscyplin sportowych, na wszystkich poziomach zaawansowania. Od rekreacyjnej aktywności fizycznej przez okazjonalne starty w lokalnych zawodach przez rozgrywki na poziomie mistrzowskim, gdzie o zwycięstwie decydować mogą niuanse. Każdy przypadek jest jednak inny, dlatego ciężko o uniwersalne porady i tutaj z pomocą przychodzi dietetyk sportowy, który odpowiednio dopasuje dietę i suplementacje, również w okresie startowym.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie dodał komentarza

Kanał RSS komentarzy na tej stronie | Kanał RSS dla wszystkich komentarzy